När häckarna dör …

850

Jag fick frågan här om dagen om när en entusiastbil börjar gå upp i värde? Kan man veta det på förhand och göra en god affär? Det sägs ofta att entusiastbilar är bättre investeringar än aktier och fonder vilket inte är helt sant. Stockholmsbörsen har gått upp 1500 procent sedan 1986, för att nämna ett exempel. Om man ändå vill ha en investering på hjul istället samt veta vilken kärra och när man ska köpa svarar jag: När häckarna dör och endast de fina är kvar. För då är det inte allmogen som sätter prislapparna längre utan du själv och en handfull andra.

Kupé eller cabriolet. Exklusivare modeller. Bästa tänkbara skick (det blir billigare så vilket vi redan varit inne på några gånger). Det är tre saker att skriva upp innan man börjar jaga. Några fräscha exempel? Jag kommer spontant att tänka på BMW 8-serien som rekylerat upp i pris runt 30 procent det senaste året. Anledningen är decennier av undervärdering och mycket på grund av gammalt rykte om besvärliga serviceåtgärder och höga driftkostnader för V12-motorn. Sedan har modellen aldrig blivit rosad av pressen utan tvärtom. “För få hästkrafter för vikten”, “Ospännande modell”, “En konstig blandning av sportbil och GT-vagn”, löd några av omdömena från journalisterna. Hade dom rätt? Jag tycker inte det och det kommer nog heller inte du att tycka. Det är en fantastiskt välbyggd och snygg bil. 30 procents värdeökning på ett år, alltså. På den tyska marknaden ännu mer. Är det fortfarande värt att köpa den då? Absolut. Det kommer inte stanna här på en 5-10 års sikt.

Andra hetare exempel? Första generationens Volvo C70 kupé (cabriolet är ju så klart skönt, men i ärlighetens namn sänkte det den designmässiga attraktionskraften rejält). Den här modellen har gått ett plågsamt stylingöde till mötes i händerna på unga killar med vilda fast-and-the-furious-fantasier. Bilen har även varit så billig att det blivit en slit-och-släng-vara för många, en bil som många år legat på hopplöst låga prisnivåer trots kritikerrosad design och prestanda i T5-konfigurationen. Låga produktionssiffror och handbygge talar också till dess fördel.

I fallet med Volvo C70 har trenden ännu inte vänt. Men jag bettar om några fulla bensintankar att snart så blir fallet. Häckarna är betydligt fler än de vettiga exemplaren och det kommer dröja många år innan de är värda att reparera upp, om ens någonsin.

När de sönderskruvade och hårt luggade exemplaren har lämnats på någon bakgård i Värmland för att samla rost, för där är dom snart, kommer denna bilmodell inte stanna på dagens prisnivåer.

Köp en entusiastbil med stort förnuft.

När häckarna dör …
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Inga kommentarer än.