Nästa BMW M5 lär bli fyrhjulsdriven

Mycket tyder på att BMW låter nästa generation M5 (och M6) få fyrhjulsdrift. Det har spekulerats om det i snart fem år, och när vi kunde visa unika spionbilder från Arjeplog i januari i år tog fyrhjulsdriftssnacket extra fart. Vår spionfotograf hade nämligen fått span på en parkerad BMW M5 som hade drivaxlar i framvagnen. En M5 har normalt drivande axlar enbart bak, men med sådana även fram är det uppenbart att BMW testar just xDrive-fyrhjulsdrift på M5.

Ett annat tecken på att M5 blir framhjulsdriven när nästa generation kommer, förmodligen som årsmodell 2018, är att BMW M GmbH i slutet av förra året värvade Franciscus van Meel till posten som styrelseordförande. På den sitter han sedan den 1 januari 2015. Den intressanta med van Meel är att han tidigare tjänst var som boss över Audis prestandadivision quattro GmbH, med ansvar för framför allt Audis RS-modeller – som vi alla vet är just fyrhjulsdrivna. Därför är det inte långsökt att tro att nästa BMW M5 blir xDrive-utrustad.

BMW M5 xDrive

Vår spionfotograf hittade en fyrhjulsdriven M5 i Arjeplog förra vintern. Foto: CarPix

Franciscus van Meel har dessutom uttalat sig i frågan, dock utan att ordagrant bekräfta något:

– Jag vill inte använda ordet fyrhjulsdrift eftersom det alltid är aktivt – känslomässigt – till en rättfram körning och det är inte vad vi pratar om. Men om vi går mot fyrhjulsdrift, för oss kommer det att vara som bakhjulsdrift men med mer grepp, sa han enligt BMW Blog för ett några månader sedan.

Med andra ord menar han att om M5 blir fyrhjulsdriven så blir den 100 procent bakhjulsdriven i normalfallet, men att kraft kan portioneras över till framhjulen när så behövs.

Enligt uppgift ska Europa få se nästa M5 i både fyrhjulsdrivet och bakhjulsdrivet utförande medan USA endast får den fyrhjulsdrivna varianten.

Nästa BMW M5 kommer sannolikt att behålla dagens 4,4-liters dubbelturbo-V8 som efter diverse förändringar och förbättringar kommer att ge cirka 600 hästkrafter. Just 600 hästar är en övre gräns för en M-bil, det sa Franciscus van Meel för ett halvår sedan.
Mer effekt alltså, men också sänkt vikt då det blir mer lättviktsmaterial så som aluminium och kolfiber(armerad plast). Räkna mer en högre grad av körbarhet och prestandasiffror som rör sig ner mot vad Audis och Mercedes motsvarigheter klarar av.