Nio av tio vill ha Östra länken i Stockholm

En östlig förbindelse mellan Nacka och Ropsten har det funnits planer på sedan länge. Faktiskt ända sedan 1920-talet, om än i olika former. I en färsk undersökning genomförd av Bil Sweden visar sig förslaget ha ett starkt stöd bland stockholmare. Totalt har 1 224 personer tillfrågats och nio av tio är positivt inställda till projektet. Nästintill 100 procent av borgarna ställer sig bakom förslaget, men stödet är även starkt bland miljöpartister, två av tre.

Östra länken

Skulle en östlig förbindelse bli av vore det den sista länken i kedjan för att få en komplett ringled runt Stockholm, något som skulle avlasta andra delar av vägnätet så som Essingeleden. Under december förra året slutfördes de provborrningar som genomfört i Saltsjön, men resultat från dessa är inte offentliggjorda ännu.
Det nuvarande förslaget innebär antingen en så kallad sänktunnel som skulle gå under Djurgården, eller en bergtunnel som skulle sträcka sig under Kvarnholmen och Djurgårdsbrunn.

Om alla tillstånd för bygget ges är byggstart planerad till 2022 med trafiköppning 2031, enligt Trafikverkets projektchef Lars Lilja. Kostnaden för projektet beräknas vara från 19 miljarder kronor, med tillkommande kostnader beroende på vilka funktioner kommunerna och staten kommer överens om.