Nissan Leaf 2016 – nu med 25 mils räckvidd

De flesta elbilar brukar sågas längs med knävecken så fort räckvidden kommer på tal. Anledningen är Teslas i sammanhanget långa räckvidd. Men nu ger sig Nissan – till viss del – in i matchen genom att vässa just räckvidden hos elbilen Leaf som i januari kommer i ett uppdaterat utförande för den europeiska marknaden.

Denna ”facelift” innehåller små kosmetiska förändringar av vilka den längsta, inte största, är antennen på taket. Den har alltså blivit längre. En ny exteriörfärg har tillkommit – bronsbrunt.
Interiört skiljer sig 2016 års modell från 2015 i och med att senaste generationen NissanConnect EV har tagit plats i infotainmentsystemet. Med nytt gränssnitt, nya funktioner och en beröringskänsliga 7-tumsskärm ska den bjuda förare och passagerare på en bättre, interaktiv upplevelse. Bland annat finner vi en ny kartfunktion som visar lediga och upptagna laddstationer.

Nissan Leaf 30 kWh 2016

Det är sig likt, men infotainmentsystemet innehåller en rad nyttiga förbättringar.

Absolut största nyheten finner under bilen, mellan hjulaxlarna, nämligen batteriet. Nissan har, utan att göra det fysiskt större, lyckats klämma in ytterligare sex kilowattimmar (kWh). Det betyder totalt 30 kilowattimmar och en utökad räckvidd från 19,9 till 25 mil (enligt europeiska NEDC-körcykeln), en ökning med nästan 26 procent. Man har frambringat den extra lagringskapaciteten genom att använda en annan kemisk sammansättning i elektroderna samtidigt som cellernas placering och struktur har modifierats. Det nya batteripaketet är alltså inte större än tidigare, men väger i stället 21 kilo extra.

Detta 30 kWh-batteri finns inte till Leaf i utrustningsnivån Visia, däremot till de båda högre nivåerna Acenta och Tekna.
Åtta år eller 16 000 mil, beroende vilket som uppnås först, sträcker sig batterigarantin.
Nissan Leaf med 24 kWh-batteriet kan laddas från tomt till 80 procent på 30 minuter med en snabbladdare. Vi förutsätter att det nya, större batteriet har samma egenskap.