Nu blir det tunnel mellan Rödby och Puttgarden

Teknikens Världs testlag köpte förfriskningar på Bordershop efter en utmattande maratonresa.

Teknikens Världs testlag köpte förfriskningar på Bordershop efter en utmattande maratonresa.

Under gårdagen beslutade det danska folketinget att bygget av den länge omdiskuterade tunnelförbindelsen mellan danska Rödby och tyska Puttgarden blir av.
I nuläget är planen att bygget som beräknas kosta 69 miljarder kronor ska starta redan nästa år. Men hur lång tid det kommer att ta att färdigställa byggnationen av den totalt 18,2 kilometer långa tunneln är i nuläget oklart, en gissning är dock cirka fem år.

Byggprojektet är tänkt att finansieras med statliga lån och Danmark har även sökt EU-bidrag på 17 miljarder kronor.

Innan byggnationen kan starta krävs dock att Tyskland tar beslut om sin del i bygget. Något som innebär att de ska ansvara för byggnationen av landanslutningen i Tyskland samt en ny järnväg ner till Hamburg.

Det omtvistade byggprojektet mötte dock motgångar så sent som i februari när det beräknats att projektet skulle bli hela 11 miljarder kronor dyrare än beräknat. Rederiet Scandlines, som i dagsläget driver färjorna över Fehmarn Bält-förbindelsen, har sedan länge mycket aktivt lobbat mot projektet.

Rødby Puttgarden