Nu läggs Volvo XC70 ned

1997 kom S70 och V70 som ersättare till Volvos fullträff 850. Kombiversionen fanns i ett AWD-fyrhjulsdrivet utförande, precis som 850 AWD gjort under sitt sista år i livet (1996). Men Volvo nöjde sig inte med enbart en kombi med fyrhjulsdrift, de hade nämligen sett vad Subaru hade lanserat bara ett par år tidigare – en mer terrängduglig version av sin kombi Legacy, eller Legacy Outback som den från början hette för att under 1999 byta namn till enbart Outback.
Därför försåg Volvo sin V70 med stryktåliga plastdetaljer, höjde chassit med 2,6 centimeter och bjöd in till provkörning av Volvo V70 XC (uttalades V70 Cross Country) i Alaska under hösten 1997.

Volvo V70 XC 1998

Generation 1: Volvo V70 XC, här 1998 års modell.

Under provkörningen slog vi fast att den förhöjda Volvo-kombin med viskokopplingsbaserad fyrhjulsdrift, där endast fem procent av drivningen låg på bakhjulen i normalfallet men upp till 95 procent i extremfallet, inte kunde betraktas som en suv men att Volvos inträde i crossoverklassen var duglig både på eländiga vägar och i gyttjebad (om det inte var allt för djupt).
Denna första generation Volvo ”XC70” banade sedermera väg för vad som skulle bli något av Volvos signum vid sidan om kombibilar, det vill säga suvar och crossovers.

Volvo XC70 2006

Generation 2: Volvo XC70 (tidigare V70 XC), här 2006 års modell.

År 2000 lades första generationen ned för att ersättas av en ny V70 XC baserad på Volvos helt nya V70-generation som byggde på P2-plattformen som Volvo hade utvecklat innan Ford dök upp i deras liv.
Vid skiftet mellan 2002 och 2003 bytte V70 XC modellbeteckning till XC70 för att bli mer samstämmig med märkets första suv XC90 som lanserades 2002. I samma veva gick Volvo dessutom från viskokopplingen till förmån för Haldex modernare fyrhjulsdrift, först generation två och därefter generation tre.

Volvo XC70 2005 polisbil

Med generation två blev XC70 som polisbil en vanlig syn. Här 2005 års modell.

Med denna andra generation blev Volvos XC en väldigt vanlig syn ute på svenska vägar och inte var det ovanligt att få se XC70 som familjebil eller fruns val av bil i Hollywood-filmer (tidigare hade suvar dominerat). En av anledningarna till popularitetsökningen var att antalet motorer fördubblades från första generationens lättrycksturbomaskin på 2,5 liter och 193 hästkrafter till en ny lättrycksturbomaskin på 2,4 liter och 200 hästkrafter (senare 2,5 liter och 210 hk) samt en D5-dieselmotor på 163 hästkrafter (senare 185 hk).

I samband med att V70 generation två ersattes av en tredje under 2007 blev det också en helt ny XC70 som intog försäljningshallarna och modellen blev en ännu vanligare syn på vägarna. Motoralternativen var under första året endast två till antalet men under de nästkommande 3-4 åren formligen exploderade utbudet, framför allt på dieselsidan.
Inför modellår 2014 genomgick XC70 ett ansiktslyft innehållandes en rad olika uppdateringar och förändringar. Dock fick XC70 inte lika stora uppdateringar av det yttre som övriga Volvo-modeller (ej V40 och XC90).

Volvo XC70 2008

Generation 3: Volvo XC70 innan ansiktslyftet, här 2008 års modell.

Nu när dagens XC70 är nästan nio år gammal är det dags att kasta in handduken – för gott. XC70 kommer inte tillbaka utan det blir V90 Cross Country som så småningom tar över stafettpinnen för att bredvid sitt V90-syskon utgöra alternativet för den som vill ha lite ett lite stryktåligare utförande med högre markfrigång.

Sista exemplaret av Volvo XC70 kommer att tillverkas under innevarande vecka (19), två veckor efter att sista V70:n tillverkades. Vi säger tack och adjö efter lång och trogen tjänst och till en bil som, tillsammans med Subaru Outback, skapade en helt ny klass/stil som hittills sett efterföljare som Audi allroad quattro, Volkswagen Passat Alltrack, Skoda Octavia Scout, Superb AllDrive, Opel Insignia Country Tourer, Citroën C5 CrossTourer, Peugeot 508 RXH och många fler.