Ny information om Tesla-dödsolyckan

För en vecka sedan rapporterade vi, sedan det blivit offentligt, att en första dödskrasch med en självkörande Tesla Model S har inträffat. Det var den 7 maj som Joshua Brown i hög fart körde in i – och under – en korsande långtradare med sin Model S när autopiloten var aktiverad. Sedan dess har spekulationerna tagit fart och det har framkommit fler uppgifter, framför allt från vittnen som befann sig på olycksplatsen.

Bilen färdades flera hundra meter innan den stannade mot en elstolpe vid ett hus. Husets ägare, Bobby Vankavelaar, har sagt att när han kom fram till bilen hörde han en film som spelades inifrån den demolerade Teslan vars tak hade slitits loss, dock utan att veta vilken film det handlade om. Även Frank Baressi, chauffören av lastbilen som var inblandad i olyckan, hörde, när han kom fram till Joshua Browns kraschade Tesla, hur en film spelades upp. Han kände igen att det var en av Harry Potter-filmerna.

Tesla dödskrasch korsning

Korsningen där dödskraschen med en självkörande Tesla Model S inträffade. Foto: Google Maps.

Tesla, som anmälde dödsolyckan till amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA nio dagar efter att den inträffat, har gått ut med informationen att ingen film spelades upp på bilens stora skärm på mittkonsolen, något som är möjligt om man hackar systemet. Polisen hittade däremot i efterhand en portabel DVD-spelare i bilen, samt en bärbar dator och ett stativ till denna. Både datorn och DVD-spelaren var avstängda när de hittades. Därmed sägs det för närvarande vara omöjligt att veta om Joshua Brown använde någon av apparaterna vid själva olyckstillfället.

Poliser involverade i ärendet har berättat att Joshua Brown ska ha varit en ”notorisk fortkörare”. Han ska ha åkt fast för fortkörning åtta gånger de senaste sex åren.
Om han körde för fort när han förolyckades är fortfarande oklart, men enligt chauffören som körde den lastbil som Joshua Brown kraschade med gick det fort – så pass fort att han knappt hann reagera på själva kollisionsögonblicket.

NHTSA:s undersökning väntas ta flera veckor, troligtvis flera månader, innan den kommer fram till en slutsats om vad som var orsaken till dödsolyckan med den självkörande Teslan. Tesla hävdar att det handlar om att varken Joshua Brown eller bilens autonoma system (med olika former av sensorer) upptäckte det vita lastbilssläpet på grund av en för ljus bakgrundshimmel. Därför ska varken föraren eller bilen ha aktiverat bromsarna.