Nya Aston Martin Vantage siktad!

I elva år har dagens Aston Martin Vantage fått hänga med. När det är dags för avlösning under 2017 har den alltså fått tolv år i livet. Ersättaren, som vi ser på bild här, kommer att bjuda på Aston Martins uppdaterade designspråk som DB11 redan visat upp, men nya Vantage kommer att vara betydligt sportigare lagd, både visuellt och körmässigt. Aston Martin-chefen Andy Palmer har tidigare bekräftat att kommande Vantage-generationen riktar sig till dem som föredrar hårdare bankörning framför komfort, därför ska modellen även i framtiden bilda bas för märkets fortsatta satsning på långloppsracing.

Aston Martin DB10 (James Bond Spectre)

Tydligen kommer nya Vantage att bära en del drag från James Bond-unika DB10.

Spionbilderna här kanske får dig att tro att vi återanvänder gamla spionbilder och att det därför är en prototyp av redan officiellt visade DB11 som vi visar. Så är det inte. Tittar vi närmare på bilderna så ser vi att här handlar det om en bil med kortare hjulbas och lägre markfrigång. Helt enkelt en bil med tajtare kupéutrymme (förmodligen strikt tvåsitsig och inte 2+2 som i DB11) och sportigare ambitioner, det vill säga Vantage.
Vad som döljer sig under maskeringen är svårare att se, men enligt rykten sägs utseendet påminna en hel del som DB10, den unika modell som endast James Bond har fått lägga vantarna på, något han gjorde i filmen Spectre. DB11 har i och för sig även den en hel del drag från just DB10.

Aston Martin Vantage 2018

Nya vantage blir alternativet för den Aston Martin-kund som prioriterar hård körning före komfort.

Tekniskt bygger nya Vantage på samma delar som används till storebror DB11, det vill säga Aston Martins nya, lätta och vridstyva aluminiumbaserade plattform. Till Vantage kortas den en aning för att passa ändamålet.
Under huven blir det åtta cylindrar för hela slanten. Någon V12-maskin som i gamla V12 Vantage lär vi inte få se eftersom det skulle göra Vantage till konkurrent till DB11. V8-motorerna som tar plats kommer från Mercedes-AMG, har fyra liters cylindervolym och överladdas med turboaggregat. Med andra ord samma motorer som sitter i Mercedes-AMG GT-modellerna, bland annat Mercedes-AMG GT R som i helgen blev officiell med 585 hästkrafter.

Lanseringen är förmodligen planerad till andra halvan av 2017, troligtvis sent på året. Räkna med en prislapp en bit norr om 1,5 miljoner kronor. Ett halvår till ett år senare kommer den taklösa versionen.