Nya Audi A4 mycket säkrare än gamla vid frontalkrock

Amerikanska säkerhetsorganisationen IIHS har, till skillnad mot andra krocktestinstitut världen över, ett kollisionstest som under åren avslöjat många bilars vecka konstruktioner vid frontalkrock med liten överlappning (endast 25 procent av bilens front möter objektet som bilen krockar mot). Övriga krocktestinstitut, så som europeiska Euro NCAP och amerikanska NHTSA, använder 40 procents överlappning, ett krocktest som flera biltillverkare anpassat sig efter. NHTSA har även 100 procents överlappning som ett delmoment i sitt krocktestförfarande.

Illustration över frontalkrocktest med 25 procents överlappning (som amerikanska IIHS är ensamma med än så länge), 40 procents överlappning (som IIHS och Euro NCAP använder sig av) och 100 procents överlappning (som amerikanska NHTSA använder sig av).

Illustration över frontalkrocktest med 25 procents överlappning (som amerikanska IIHS är ensamma med än så länge), 40 procents överlappning (som IIHS och Euro NCAP använder sig av) och 100 procents överlappning (som amerikanska NHTSA använder sig av). Illustration: Mattias Rabe

Många bilar har fallerat ordentligt sedan IIHS införde frontalkrock med liten överlappning. Exempel på bilar som misslyckats och fått sämsta möjliga betyg är Fiat 500, Fiat Freemont, Hyundai ix35, Kia Sorento (förra generationen), Kia Sportage (förra generationen), Lexus IS (till och med 2013), Mercedes C-klass (till och med 2012), Nissan Juke, Nissan Note, Toyota Prius+ och Toyota RAV4 (till och med 2014). Fler bilars betyg kan du se här.
En annan bil som misslyckades ordentligt vid testet för några år sedan är Audi A4 av föregående generation (B8). Den fick betyget ”Poor”, det vill säga det sämsta på en fyrgradig skala. I samma testomgång fick BMW 3-serie näst lägsta betyg medan Volvo S60 tillsammans med en annan modell var ensam med högsta betyg.

Audi A4 2017 IIHS krocktest

Nya Audi A4 klarade sig riktigt bra i IIHS tuffa krocktest.

Nu har nya generationen A4 (B9) krocktestats av IIHS och den fick betyget ”Good”, det vill säga högsta möjliga betyg, i samtliga delmoment – även vid frontalkrock med liten överlappning. Vid den tuffa krocktestet visade sig bilens konstruktion stå emot krafterna väl och kupéutrymmet trycktes i ovankant in endast tre centimeter och nere vid pedalstället, där föraren har sina fötter, trycktes torpedväggen in sju centimeter. Det är inom ramarna för vad som är godkänt.
En klar skillnad mot gamla A4 som trycktes in 28 centimeter vid pedalstället och 25-28 centimeter i instrumentbrädehöjd.

Enda halvplumpen för nya A4 hos IIHS berör inte själva krockskyddet utan strålkastarna. De anses vara bra men inte tillräckligt för att få högsta betyg, i stället blev det näst högsta betyg.

För första gången blev Audi A4 utsedd till Top Safety Pick+ av IIHS tack vare maxbetyg i samtliga krocksäkerhetsgrenar.