Nya Audi A6 är banbrytande

Audi får fullt upp nästa år då en stor del av produktportföljens övre segment ska bytas ut. Under våren kommer en ny generation av lyxlimousinen A8, tätt följd av fyrdörrarscoupén A7 Sportback. Däremellan trycker man in den kanske viktigaste lanseringen – nya A6 (internkod C8). Att alla tre modeller når marknaden under samma år är ingen slump, alla bygger de på samma nya plattformsarkitektur som kallas MLB. Det är en förkortning som på tyska utläses Modularer Längsbaukasten och som på svenska kan översättas till modulär längsmonterad plattform. Kom ihåg att VW-gruppen även har sin MQB-plattform, där mittenbokstaven anger att motorerna är tvärställda.

När nya A8 (internkod D5) debuterar under våren gör den det med en mängd tekniska och designmässiga nyheter. De flesta av dessa kommer att föras vidare till nya A6. Många är spända på att se hur de nya bilarna kommer att se ut. Det här blir nämligen de första modellerna som ritats av Marc Lichte – Audis designchef sedan två år tillbaka. Ska han lyckas lösa upp den strikta, tyska slipsknuten och införa ett mer vågat och individuellt designspråk? De senaste konceptbilarna har haft typiska Audi-former men med en modern, futuristisk touch.

MLB-plattformen medför en rejäl viktminskning. Medan BMW har styrt in på kolfiberspåret med 7-serie och kommande 3- och 5-serie väljer Audi att bygga sina bilar med aluminium. Det blir mer aluminium i nya A6, vilket väntas sänka vikten med 100-200 kg jämfört med nuvarande modell. Axelavståndet och spårvidden växer något samtidigt som överhängen krymper. Den nya konstruktionen ska ge bättre kupéutrymmen och ett större lastutrymme.

Audi A6 2018 illustration

Nya tider hos Audi. Lite kantigare, lite mer vågat. Men mest händer fortfarande under skalet. Linjerna, som signerats av Marc Lichte, känns igen från konceptbilarna i Prologue-serien.

Nya A6 väntas innebära genombrottet för den bränslebesparande 48-voltstekniken. SQ7 TDI är redan ute med tekniken som innebär att rörelseenergi lagras i ett 48-voltsbatteri och sedan kan användas för att driva olika funktioner, i SQ7 handlar det om en elturbo som sätter extra fart på V8-dieseln. I nya A6 väntas liknande teknik införas på flera motorer, främst på förväntade storsäljaren 2,0 TDI.
Apropå motorer så hamnar de stora försäljningsvolymerna på fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer hämtade från A4. Audi gör dock inte som Volvo och går helt på det fyrcylindriga spåret. Den som vill ha mer och är beredd att betala mer kommer att kunna få sin A6 med V6-motorer (diesel och bensin) och V8-motorer. Både V6- och V8-motorerna är samutvecklade med Porsche. Räkna dessutom med både diesel- och bensinhybridalternativ.
48-voltstekniken öppnar dörren för stora energieffektiviseringar. Det blir bland annat möjligt att driva energislukande funktioner såsom luftkonditioneringen och stolsvärme med energi från 48-voltsbatteriet. Ett gammalt hederligt 12-voltssystem behövs alltjämt för att hålla igång det mesta av bilens elsystem, bland annat strålkastare och interiörbelysning.

Audi A6 2018 illustration

Fortfarande omisskännliga Audi-former, men med en modern touch.

BMW, Mercedes och Volvo har system som gör att bilen kan köra själv, så kallade halvautonoma system. Det betyder att Audi måste lansera ett liknande system, just nu ligger de efter. Men tro inte att Audi har missat tåget, vi har provåkt Audis självkörande system flera gånger, bland annat på Autobahn och på Hockenheim. Än finns dock ingen Audi ute på vägarna med ett system som matchar konkurrenternas. Q7 har ett system som kan styra bilen men det är mer av en köassistent. A8 och A6 blir först ut med det nya systemet som ska ha den tredje automatiseringsnivån. Konkurrenternas system ligger någonstans mellan andra och tredje nivån. Först i fjärde nivån kan man tala om fullständigt autonom körning helt utan förare.

Säg farväl till det klickande MMI-vredet, i nya A6 rensas nästan alla knappar och vred bort till förmån för pekskärmar. Framför ratten införs samma typ av digitala mätarkluster som i A4, TT och R8 och på mittkonsolen blir det inte bara en, utan två pekskärmar. Den övre skärmen hamnar nära förarens siktfält och sköter funktioner som navigation och stereo medan den undre skärmen har hand om klimatreglage och andra saker som inte används lika ofta. Det verkar dessutom som att de två skärmarna får haptisk återkoppling, vilket innebär att man får en fysisk respons vid varje tryck. Det blir Audi i så fall först ut på marknaden med.