Nya Audi RS4 får V6-turbomotor

Senaste generationen Audi RS4 Avant (någon sedan fanns inte) hade en naturell V8 på 4,2 liter och 450 hästkrafter, det vill säga en maskin utan någon som helst överladdning. Motorn var omtyckt och lät ljuvligt, men nu är det slut på V8-sången, precis som vi misstänkte när vi körde senaste RS4:an på Red Bull Ring. För Autoblog har Stephan Reil, tekniskt ansvarig för Audis quattro-avdelning, bekräftat att någon V8 inte är aktuell till nya generationen RS4. I stället placerar man Porsches V6-maskin på 2,9 liter under huven på nya RS4, en modell som även kommer i sedanutförande. Det är alltså samma dubbelturbomatade maskin som återfinns i nya Panamera och som i 4S-utförande ger 440 hästkrafter och 550 newtonmeter. Om maskinen hamnar i Audin helt orörd återstår att se, men mer troligt är att Audi skruvar på den på ett eller annat vis – kanske effektmässigt för att den på papperet ska se maffigare ut än föregångaren.

Sista gången vi ser en sugmotor i RS4? Kanske med tanke på downsizingtrenden. 450 hästar som gladeligen hjälper dig fram – snabbt!

”Sista gången vi ser en sugmotor i RS4?”. Så skrev vi vid provkörningen av RS4 Avant under 2012. Svaret på frågan vet vi nu är ”ja”.

Den lite tamare prestandaversionen S4 (bilden ovan) har redan en dubbelturbomatad V6-motor, dock på 3,0 liter och 354 hästkrafter.
V6:an på 2,9 liter kommer även att ta plats i kommande RS5 Coupé och RS5 Cabriolet samt instegsversionen av R8 som är i antågande.

Audi har inte bara lagt ned V8-motorerna, en annan motor som har fått stryka på foten är den 2,0 TFSI-maskin med 420 hästkrafter som såg dagens ljus i konceptbilen TT quattro sport för ett par år sedan. Just den motorn var bekräftad att ta plats i Volkswagen Golf R 420 (konceptbilen hette Golf R 400). Modellen åkte dock ner i runda arkivet efter dieselgate-skandalen som tvingade Volkswagen-koncernen till att spara på slantarna.