Nya Audi S4 Avant officiell – fakta och bilder

När Audi presenterade nya Audi A4 i sedan- och kombiutförande på Frankfurtsalongen förra hösten visade man även upp S4-versionen med sedankaross. Kombin, eller Avant som det heter nere i Ingolstadt, lös med sin frånvaro. Men nu när det vankas bilsalongen i Genève är det dags för kombin att glänsa i strålkastarljuset.

Audi S4 Avant bjuder på samma trevliga förbättringar som nya A4 Avant gör, det vill säga en lättare konstruktion som gör den nättare i steget, komfortabel gång tack vare nya tekniska lösningar i bland annat hjulupphängningarna, mer volym (inte på stereon utan i kupén) eftersom modellen vuxit på de flesta ledder, samt riktigt bra ljudisolering.
Men till skillnad från Av Avants ”slöa” motorer med upp till 272 hästkrafter har S4 Avant en välpumpad V6 TFSI-motor på 3,0 liter som ger 354 hästkrafter och 500 newtonmeter. quattro-fyrhjulsdrift är standard i S4:an och kraften som motorn genererar passerar en åttaväxlad tiptronic-låda där de lägre växlarna är anpassade för en sport körupplevelse och de högre anpassade med hänsyn till förbrukningen.
I normalfallet går 60 procent av drivkraften till bakhjulen, men detta kan justeras beroende på körsituation. I extremfallen kan 70 procent av kraften nå framhjulen och maximalt 85 procent bakhjulen.

Audi S4 Avant 2017

0-100 km/h går på 4,9 sekunder. Kombin är alltså 0,2 sekunder långsammare än sedanen. Toppfarten är däremot densamma då den är spärrad till 250 km/h på elektronisk väg.
0,75 liter per mil förbrukar nya S4 Avant vid blandad körning, det är centilitern med än vad S4 Sedan vill ha. 171 gram koldioxid per kilometer betyder ett gram mer än sedanversionen.

S4 Avant ligger 2,3 centimeter närmare backen än vad en vanlig A4 Avant gör. Den som vill få ut än mer körglädje väljer till adaptivt chassi och adaptiva stötdämpare till bilen. Då kan föraren med Audi drive select-knappen ställa in bilen för mjuk behaglig eller för hårt sportig gång, eller ett mellanting.

Audi S4 Avant 2017

1 675 kilo tunga Audi S4 Avant (75 kilo lättare än sin föregångare) kommer till Sverige i sommar (säljstart i juni, marknadslansering i augusti) och då ingår bland annat LED-strålkastare, LED-bakljus med dynamiska blinkers, 18-tumsfälgar lättmetallfälgar, sportstolar med läder och Alcantara, sportratt med tre ekrar, elmanövrerad baklucka och insynsskydd i standardutrustningen. Några svenska priser är ännu inte fastställda.

Nu när båda S4-versionerna av nya A4 är officiella och presenterade väntar vi något ännu hårigare, nämligen nya Audi RS4 Avant (någon sedan får vi förmodligen inte se).

Vill du fördjupa dig i nya Audi S4 Avant rekommenderar vi dig att läsa våra artiklar om nya Audi A4 och A4 Avant, om nya Audi S4 Sedan samt våra provkörningar och tester av nya A4. När du ändå är på hugget bör du inte missa att läsa om nya Audi A4 allroad quattro.