Nya Audi TT RS fångad under testrunda

Tredje generationen Audi TT har nu ett år på nacken. Är det fart man är ute efter är det TTS-versionen man ska sikta in sig på – i dagsläget. För inom kort kommer det, precis som med föregående generation, en vassare variant med tilläggsbeteckningen RS.

Vår spionfotograf har i dag fotograferat en TTS i Tyskland, men när vi studerar bilen närmare ser vi att det rör sig om en mula av kommande TT RS. Det är bara att slå ett öga vad som gömmer sig bakom hjulen så ser vi att det sitter grövre doningar där än på alla övriga TT-modeller, även om dessa skulle vara extrautrustade till tänderna. Hålborrade och vågkantade bromsskivor sitter nämligen endast på kommande TT RS-modellen. Bromsoken säger också att det är TT RS på bilderna. Dessa pryds normalt av RS-logotypen, men på dessa kan man skönja, om än knappt, att logotypen är övermålad. På stötdämparna bak hade dock Audis folk glömt att måla över ett RS-emblem som vår spionfotograf observant noterade (dock ej på bild).

Nya TT RS kommer alltså inte att se ut som den gör här på bild när den kommer ut. Föreställ dig denna svarta sportcoupé men med grövre luftintag i fronten, kaxigare fälgar, två ovala ändrör och – inte minst – en stor fast bakvinge.

Under huven sägs det att Audi kommer att låta den omtyckta turbofemman vara kvar, men i uppdaterat utförande för att klara dagens strängare avgaskrav. Det innebär också att det blir mer effekt än tidigare (gamla TT RS plus hade 360 hk), över 300 kilowatt enligt insideruppgifter från Audi. Det betyder i så fall minst 408 hästkrafter. Kanske det blir så pass många hästar som 420 stycken, precis som i konceptbilen TT quattro sport och antagligen lika många som i kommande monster-Golfen R 420.

När nya Audi TT RS har premiär återstår att se, men vi misstänker starkt att det blir på hemmaplan i Frankfurt i september.