Nya BMW X1 – tre snabba från provkörningen

– Varmare än helvetet tycket jag, men BMW har byggt en fin bil och annat var väl inte att vänta.

Det är helt nytt med andra ord?
– Ja, från grunden. Förra X1 var byggd på föregående generation 3-serie (E 90) och bakhjulsdriven i grunden. Denna är byggd på bottenplattan från 2-serie Tourer och med andra ord framhjulsdriven från start. BMW har fullt sjå att påpeka att detta är en äkta X-modell trots det men jag tycker inte de behöver det. Jag körde xDrive 25d vilket är toppnumret och den finns bara som fyrhjulsdriven. För att få framhjulsdrift måste du ner till motorsvagare modeller. X1 är i alla fall en trivsam bil med bra stolar bak och fram, hyfsat bagageutrymme som tyvärr inte blir helt plant när du fäller baksätesryggen. Men den har ett fel som jag ser det. Återkommer till det i tidningen.

Intressant. När kommer bilen till Sverige?
– I slutet av oktober. Priserna börjar vid 349 000 kronor för en framhjulsdriven sDrive 20i med 184 hästar. Den provkörda bilen kostar 408 000 kronor.

Hela provkörningen av nya BMW X1 läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. Missa inte det!

Nya BMW X1 – tre snabba från provkörningen

– Varmare än helvetet tycket jag, men BMW har byggt en fin bil och annat var väl inte att vänta.

Det är helt nytt med andra ord?
– Ja, från grunden. Förra X1 var byggd på föregående generation 3-serie (E 90) och bakhjulsdriven i grunden. Denna är byggd på bottenplattan från 2-serie Tourer och med andra ord framhjulsdriven från start. BMW har fullt sjå att påpeka att detta är en äkta X-modell trots det men jag tycker inte de behöver det. Jag körde xDrive 25d vilket är toppnumret och den finns bara som fyrhjulsdriven. För att få framhjulsdrift måste du ner till motorsvagare modeller. X1 är i alla fall en trivsam bil med bra stolar bak och fram, hyfsat bagageutrymme som tyvärr inte blir helt plant när du fäller baksätesryggen. Men den har ett fel som jag ser det. Återkommer till det i tidningen.

Intressant. När kommer bilen till Sverige?
– I slutet av oktober. Priserna börjar vid 349 000 kronor för en framhjulsdriven sDrive 20i med 184 hästar. Den provkörda bilen kostar 408 000 kronor.

Hela provkörningen av nya BMW X1 läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. Missa inte det!