Nya Chevrolet Camaro Z/28 visar upp sig på Nürburgring

För ganska exakt ett år sedan presenterades nya Chevrolet Camaro, sjätte generationen. Förutom V-motorer med åtta samt sex cylindrar, som vi normalt tänker oss en Camaro, dök den även upp med en turboladdad fyra under huven. Toppversionen Camaro SS ger respektingivande 461 hästkrafter plockade ur 6,2 liter V8.

Men speciellt länge fick SS-versionen inte agera toppmodell, för tidigare i våras presenterades Camaro ZL1 med 6,2 liter V8 på hela 649 hästkrafter, som dessutom är lättad med 91 kilo och försedd med bättre hjulupphängningar, vassare bromsar och aerodynamiska detaljer. Kan det bli bättre?

Chevrolet Camaro Z/28 2018

Japp, det kan det. För snart är banorienterade Z/28-versionen på ingång. Hur vi vet det? Vår galante spionfotograf lyckades nämligen fånga den på bild på Nürburgring i går och att det inte rör sig om en ZL1 syns lång väg.
Först och främst noterar vi bakvingen som är större än den som sitter på Camaro ZL1. Utöver den ser vi också små förändringar i fronten, framför allt de winglets som löper under de yttre luftintagen och viker av upp mot hjulhusen. Typiska detaljer som avslöjar förbättrad aerodynamik, något som i sin tur utmärker just Z/28 om vi tittar på föregående generation.

Chevrolet Camaro Z/28 2018

Nya Camaro Z/28 är mer än förbättrad aerodynamik. Modellen kommer, för att på bästa sätt handskas med banor världen över, att tappa en hel del av sin ursprungliga vikt. Exempelvis var gamla Z/28 136 kilo lättare än gamla ZL1. En viktminskning i den klassen kan betyda många sekunders skillnad på vissa banor, exempelvis Nürburgring. Just Camaro Z/28 av föregående generation avverkade den berömda banan på 7 minuter, 37 sekunder och 47 hundradelar. En tid som imponerade genom att vara bättre än vad många supersportbilar presterat. Nya Z/28 lär, med tanke på att bilen i grunden är mycket lättare än tidigare – tack vare nya Alpha-plattformen, kapa många sekunder och bli inte förvånad om den kommer under 7 minuter och 30 sekunder. Kanske den till och med slår potenta bilar så som Ferrari 458 Italia, McLaren MP4-12C och första årgångarna av Nissan GT-R. Snabbare än nya Chevrolet Corvette Z06, som är syskonbil till Camaro, lär den inte vara.

Motorn i Z/28 blir densamma som sitter i ZL1, men effekten trissas förmodligen upp ett snäpp från de 649 hästkrafter som gäller i dagens toppversion. Om motorn blir sammankopplad med GM:s tioväxlade automatlåda eller om manuell låda blir enda alternativet återstår att se.