Nya Corvette ZR1 avslöjad av drönare

I januari är det hela fyra år sedan senaste generationen Chevrolet Corvette, som numera även lystrar till den klassiska beteckningen Stingray, presenterades. Därefter har det rullat på med cabrioletversionen, heta Z06 i både coupé– och cabrioletutförande, kaxiga Grand Sport och banbilen CR.7. Många modellversioner men den för många viktigaste saknas – ZR1. Den är på ingång, förmodligen visas den upp redan på bilsalongen i Detroit i början av januari nästa år. Ett tecken på att den hetlevrade Corvette-versionen snart är redo för världspremiär är våra spionbilder här, tagna av en drönare som nyligen svävade över GM:s testbana i USA. Till skillnad från tidigare spionbilder visar dessa upp nya ZR1 i nästan all sin fulla prakt. Maskeringen är fortfarande diger men tidigare täcktes bilen med en stor svart ”säck” som effektivt gömde detaljerna.

I dag kan vi för första gången se att nya Corvette ZR1 skiljer sig rejält från övriga modellversioner. Fronten är väldigt mycket mer aggressivt utformad med tre ordentliga luftinsläpp för effektiv kylning av motor och bromsar – och för att påverka det aerodynamiska flödet runt bilen. Vi ser att en splitter sitter i nederkant av frontspoilern och det ser ut som att små winglets är placerade på var sin sida om denna. Lösningen finns redan på Z06 men har här en annan utformning.
Huven är bulligare än på Z06 och luftutsläppskanalerna fler. Varmluften som V8:an där under genererar måste ut så kvickt som möjligt. Även luftslitsarna på framskärmarna ser ut att vara omgjorda för att ytterligare vässa luftströmmarnas väg runt karossen.

Chevrolet Corvette ZR1 2018

Notera fronten som är betydligt mer aggressiv än på exempelvis Corvette Z06.

Sneglar vi baköver tycker vi oss se än mer utlagda skärmar och därmed också något bredare spårvidd än vad Z06:an och övriga Corvette-versioner kan stoltsera med, men det är framför allt en annan enskild del som stjäl uppmärksamheten i denna ände av bilen – vingen. Den är gigantisk och i klass med den som sitter på banversionen CR.7. Vingen tillsammans med övriga uppräknade aerodynamiska detaljer är ett tecken på att Chevrolet vill att bilen ska stanna kvar på vägen till varje pris. Kanske är ett nytt rekord runt Nürburgring i sikte? Det ska tilläggas att det har fotograferats ZR1-testprototyper med en mindre, dock fortfarande stor, vinge. Förmodligen är den nättare varianten en standardvinge medan den större ingår i ett aerodynamiskt paket som framtida kunder kan kryssa för i tillvalslistan.

Chevrolet Corvette ZR1 2018

Samma modell, olika vingar.

För ett par år sedan ryktades det ganska friskt att ZR1 generation C7 skulle få mittmotor. Så blir det inte utan det är först nästa Corvette, generation C8, som får mittmotor (motorn monterad bakom sittbrunnen) och då gäller det alla modellversioner. Nya ZR1 har fortfarande frontmonterad V8, dock vet vi inte vilken maskin det blir. Två alternativ sägs Chevrolet ha haft att välja mellan. Antingen den 6,2 liter stor V8:an som finns i Z06 men med ännu högre grad av kompressormatning eller en ny V8 med dubbelturboteknik. Oavsett vilken motor det blir så lär effektsiffran nå upp till omkring 750 hästkrafter. Det har till och med ryktats om siffror över 800 hästkrafter, men riktigt så långt tror vi inte att Chevrolet sträcker sig. Hög effekt behövs för att distansera Corvette Z06 som ger ifrån sig 659 hästkrafter och 881 newtonmeter. Om inte annat behövs det också för att gamla ZR1 ska kännas just gammal. Den hade 647 hästkrafter och gjorde 0-100 km/h på 3,2 sekunder. Bli inte förvånad om nya ZR1 lägger sig en eller ett par tiondelar under tre sekunder.