Nya Ford Fiesta har fastnat på bild för första gången

Nyligen hade Fords nya småbil Ka+ europeisk premiär, men det betyder inte slutet för klassikern Fiesta som funnits som ett alternativ i klassen sedan 1976 (modellen firar med andra ord 40 år i år). Ford satsar vidare på Fiesta som just nu är inne på sin sjätte generation och med en sjunde som är stundande.

Det är just den sjunde generationen vi ser på bilderna här. Det är faktiskt första gången vi ser den som prototyp då den tidigare bara uppenbarat sig som mula. Trots maskeringen ser vi klara skillnader i förhållande till dagens generation. Huven ser ut att vara aningen mindre flack än i dag och strålkastarna är inte riktigt lika utdragna på kommande generationen.
Ytterbackspeglarna behåller sin placering på dörrbladen men ser ut att ha en något annorlunda utformning. Den små sidorutorna strax bakom A-stolparna kvarstår, och vid en första anblick ser hela profilen med sidorutorna likadan ut som den gör i dag. Men tittar man lite noggrannare ser vi att den nedre kanten förmodligen inte sluttar framåt lika kraftigt, utan är mer horisontell, och att den redan i höjd med bakre dörrhandtagen viker av uppåt i en mjuk böj. På nuvarande generationen viker linjen kraftigt av först i den lilla, bakre sidorutan.
Bak på nya Fiesta ser förändringarna ut att bli stora. Helt nya bakljus, liggande i stället för mer upprättstående som i dag, möjliggör en bakruta som breder ut sig mer vilket gynnar bakåtsikten.

Ford Fiesta 2018

Även om det är mer eller mindre omöjligt att se, baserat på dessa spionbilder, kan vi misstänka att nya Fiesta växer några centimeter och kanske passerar den fyra meter på längden (dagens är 3,97 meter). Växa bör den helt enkelt göra för att bli rymligare och för att öka avståndet till nya lillebrorsan Ka+ som är 3,93 meter lång. Förmodligen blir även prislappen större, i nuläget ligger Fiesta och Ka+ för nära varandra.

Med nätgrill och typiska ST-fälgar är det lätt att tro att bilen på våra spionbilder är nya Ford Fiesta ST, med andra ord prestandaversionen. En sådan kommer så klart, eventuellt också en riktigt het RS-version, men i detta fall är det en vanlig Fiesta utan extra pulver. Avslöjande är vad som döljer sig bakom de bakre fälgarna, nämligen trumbromsar. Prestandaversionerna har nämligen skivbromsar runt om.

Ford Fiesta 2018

Mellan grill och torpedvägg kan vi förvänta oss en handfull olika bensin- och dieselmotorer med tre och fyra cylindrar från omkring 60-70 hästkrafter till uppemot 200 eller kanske fler beroende på om det blir någon specialversion av ST à la ST200 och/eller en Fiesta RS.

Premiär är det möjligtvis mot slutet av året och marknadslanseringen är i så fall planerad till 2017. Mycket längre än så kan Ford inte vänta då dagens generation, som uppdaterades 2013, då har nio år på nacken.