Nya Ford Galaxy officiellt framtrollad på ett lastbilsflak

Nu kanske du lockades hit av rubriken och inte själva bilen? I så fall kanske du för stunden är ett stort frågetecken? Titta på filmen ovan så rätas det ut till ett utropstecken.

Ford har flera MPV-modeller i sitt stall. C-Max, Grand C-Max, S-Max och Galaxy. De tre förstnämnda har uppdaterats eller generationsväxlat medan den största i gänget, Galaxy, har fått hänga sedan 2006 med en uppdatering som genomfördes 2010 inför modellår 2011. Men nu handlar det inte om en uppdatering, utan det är generationsväxling även hos Galaxy.

Galaxy går formmässigt samma väg som övriga Ford-modeller med bland annat grillen som ofta benämns vara Aston Martin-inspirerad. I fronten är nya Galaxy snarlik S-Max sånär som på spoilern och dimljusen som är annorlunda. Från sidan sedd kan det kanske också vara svårt att särskilja nya Galaxy från S-Max. Här gäller det att fokusera på taklinjen och sidofönstren. Galaxy tar man på det planare taket och de större rutorna, inte minst de som täcker ytan mellan C- och D-stolparna.
Bakifrån är det ingen konst att se skillnad mellan Galaxy och syskonmodellerna. Nya Galaxy har, precis som gamla, en stor glasyta som sträcker sig ned mot registreringsskylten och med bakljusens nya design skapas en illusion av att glaset även täcker dessa.

Ford Galaxy 2016

Interiört är det helt nytt och ser med vissa skillnader nästan ut som i S-Max. Borta är de runda ventilationsgallren, borta är också handbromsspaken. Den är numera ersatt av en elektronisk handbroms som manövreras med hjälp av en liten knapp på mittkonsolen.
Nya Galaxy är, precis som föregångaren, sjusitsig med möjlighet att fälla de båda bakre sätesraderna så att man får rejält med lastvolym samtidigt som golvytan är helt plan. Ford nämner i dagsläget inga volymsiffror, men vi kan misstänka att nya generationen är lite rymligare än gamla som kunde lasta från 435 liter (alla sju sätena uppfällda) till 2 325 liter (två bakre stolsraderna nedfällda). Nya Galaxy har därtill en massa nya förvaringsfack, bland annat under stolarna, under lastgolvet, på dörrsidorna (rymmer 1,5-liters PET-flaskor), i mittkonsolen och på flera andra ställen.
Det är dock inte bara lasten som har fått mer plats, även passagerarna har får det. De som åker i andra och tredje sätesraden kan i nya Galaxy njuta av en extra centimeter i takhöjd. Enligt Ford resulterar det i att Galaxy har fyra centimeter mer takhöjd i tredje sätesraden än närmaste konkurrent.
Den stora bakluckan kan för övrigt öppnas med hjälp av magi – det vill säga en fotrörelse under stötfångaren. Bra funktion att ha till hands när händerna är fulla.

Ford har försett Galaxy med nya multikontursäten som ska vara väldigt tunna. Dessa frigör utrymme men sägs också ge perfekt support för kroppen vid längre resor.
För att eliminera sega kroppar under långfärden finns Active Motion-massagefunktion som utvecklats med stöd från läkare. Elva inbyggda luftkuddar masserar lår och ryggslut. Stolarna med Active Motion erbjuder både kyla och värme för svettiga och frusna kroppar.

Ford Galaxy 2016

Fords infotainmentsystem SYNC 2 har tagit plats i nya Galaxy. Det innebär bland annat att man som förare eller passagerare kan styra exempelvis navigeringen, telefonen, ljud- och klimatanläggningen med röstkommandon. SYNC 2 har också Fords nödhjälpfunktion Emergency Assistance som vid en eventuell olycka genast larmar lokal larmtjänst som får direktkontakt med personerna i bilen.

Ford är som vi redan vet duktiga på att trycka in många säkerhetsfunktioner i sina bilar. Med Galaxy gör man inga undantag. Vägmärkesidentifiering, vingelvarnare med återstyrning, döda vinkeln-varnare, trötthetsvarnare, utökat synfält i korsningar med hjälp av kamerateknik, backvarnare om korsande trafik närmar sig, sidledsavståndsvarnare och parkeringsassistans (både hjälp in och ur parkeringsficka) är några av hjälpmedlen som ska göra körningen tryggare och enklare.

Nya Ford Galaxy har nya hjulupphängningar som delvis hämtats från nya Mondeo och S-Max. Dessa ska ge bättre komfort även på ojämna underlag. Till komforten hör också lägre ljudnivå tack vare mer ljuddämpande material i allt från bottenplatta och hjulhus till bilens inredning. Dessutom är glasen i vindrutan och sidofönstren av akustisk typ.

Motoralternativen är många till nya Galaxy. Bensinmotorerna är två: 1,5-liters EcoBoost-maskin på 160 hästkrafter samt 2,0-liters EcoBoost på 240 hästkrafter.
TDCi-dieselalternativen är desto fler, alla på 2,0 liter. Den enklare varianten erbjuds med tre effektnivåer – 120, 150 och 180 hästkrafter. Toppalternativet är en dubbelturboladdad TDCi-maskin med 210 hästkrafter och 450 newtonmeter.

Ford nämner i dagsläget inga priser, inte heller något lanseringsdatum för nya Galaxy.