Nya Honda Civic Type R avslöjad – första bilderna

Nu tror ni att vi är slut i huvudet. ”Vad då nya Honda Civic Type R avslöjad?”, ”Vad då första bilderna?” tänker ni garanterat. Med ”Den hade ju premiär i Genève i våras och finns nu till salu hos Honda-handlarna” avfärdar ni våra rubrikformuleringar.

Men nej, vi är inte ute och cyklar. Det är faktiskt nya Honda Civic Type R som du ser på bilderna här. Hör här:
Dagens Honda Civic Type R, den som kom i våras och som vi provkörde för bara några månader sedan, baseras på nionde generationen Civic, en generation som börjar närma sig en ålder av fem år och därmed har börjat sjunga på refrängen trots årets ansiktslyft och uppdatering. Generation X, eller tio, har just presenterats, dock endast i Nordamerika. Europa kommer så småningom att få ta del av denna nya generation, men först ska nuvarande säljas i ytterligare ett par år.

Honda Civic Sedan 2016 USA front

Nya Honda Civic generation 10 (USA).

Den så viktiga USA-marknaden står utan Type R-versionen för tillfället. Den vi har i Europa och som även finns i Japan kommer inte till USA. I stället väntar de på andra sidan Atlanten in nya generationen Type R, en bil som så småningom även kommer till Europa – och det är den vi ser på bilderna här.
Intressant med bilen på spionbilderna från Nürburgring är så klart utseendet, men vi som håller ett öga på amerikanska bilnyheter vet hur formerna ter sig (ett par smakprov har du annars här till intill). Mest intressant är i stället att vi får för första gången se halvkombiversionen. Den enda modellversion av nya Civic som hittills presenterats i USA är sedanen.
En detalj som prototypen på bilderna får oss att reagera på är ändrören. I stället för fyra stycken, placerade parvis på var sin sida om diffusorn, har nya Civic Type R tre centralt placerade.

Honda Civic Sedan 2016 USA rear

Nya Honda Civic generation 10 (USA).

Under huven på nya Civic Type R förväntas samma maskin som i dagens Civic Type R, det vill säga tvålitersfyran som med turbomatning når upp till 310 hästkrafter och 400 newtonmeter, siffror som får nuvarande modellen att göra 0-100 km/h på 5,7 sekunder och varva Nürburgring på drygt 7 minuter och 50 sekunder.
Eventuellt beslutar sig Honda för att trycka in ytterligare några hästkrafter. Förvänta dig dock inte för många, bilen är trots allt framhjulsdriven. Japanerna har förvisso sin Dual Axis Strut-teknik, likt Fords RevoKnuckle, som ska förhindra kraftryck i ratten.

Sannolik säljpremiär i framför allt USA för nya Civic Type R är under 2017, då som årsmodell 2018. Europa följer tätt därefter, först måste nuvarande generation sälja.