Nya Kia Sportage – tre snabba från provkörningen

Hej Erik, hur intressant är nya Kia Sportage?
– Ännu en mellanstor, framhjulsdriven suv med sportig framtoning – det låter kanske inte så jätteintressant. Men man måste tänka på att Sportage är den bäst säljande suven i sitt segment och utan konkurrens den bäst säljande Kian i Europa.

Vad är nytt?
– Det här är fjärde generationen Sportage och det mesta är nytt. Den tidigare, enligt mig ganska stiliga karossen, har bytts mot en fulsnygg som väcker lite mer uppmärksamhet. Helt ny inredning med mer ljudisolering och en lite sportigare körkänsla ska det också vara. Motorutbudet är i stort sett oförändrat jämfört med gamla Sportage. Det finns ganska många motorer men jag tycker inte att det är någon tvekan om vilken som är bäst. Läs mer om det i kommande nummer.

Vad kostar den?
– Lanseringspriserna kan avskräcka, men det är bara för att det är toppmodellerna med 2,0-litersdieseln som kommer till Sverige först. 2,0 CDRi med 184 hk, fyrhjulsdrift, automatlåda och GT Line-utrustning har ett kampanjpris på 333 700 kronor. Senare kommer billigare alternativ med framhjulsdrift, vilket de flesta lär välja.

Hela provkörningsrapporten om nya Kia Sorento läser du i Teknikens Värld nummer 6/2016. Missa inte det!

Nya Kia Sportage – tre snabba från provkörningen

Hej Erik, hur intressant är nya Kia Sportage?
– Ännu en mellanstor, framhjulsdriven suv med sportig framtoning – det låter kanske inte så jätteintressant. Men man måste tänka på att Sportage är den bäst säljande suven i sitt segment och utan konkurrens den bäst säljande Kian i Europa.

Vad är nytt?
– Det här är fjärde generationen Sportage och det mesta är nytt. Den tidigare, enligt mig ganska stiliga karossen, har bytts mot en fulsnygg som väcker lite mer uppmärksamhet. Helt ny inredning med mer ljudisolering och en lite sportigare körkänsla ska det också vara. Motorutbudet är i stort sett oförändrat jämfört med gamla Sportage. Det finns ganska många motorer men jag tycker inte att det är någon tvekan om vilken som är bäst. Läs mer om det i kommande nummer.

Vad kostar den?
– Lanseringspriserna kan avskräcka, men det är bara för att det är toppmodellerna med 2,0-litersdieseln som kommer till Sverige först. 2,0 CDRi med 184 hk, fyrhjulsdrift, automatlåda och GT Line-utrustning har ett kampanjpris på 333 700 kronor. Senare kommer billigare alternativ med framhjulsdrift, vilket de flesta lär välja.

Hela provkörningsrapporten om nya Kia Sorento läser du i Teknikens Värld nummer 6/2016. Missa inte det!