Nya Mercedes GLE ute i friska luften för första gången

Nu tror du förstås att vi är ute och cyklar. ”Mercedes GLE är ju bara ett år gammal, så varför skulle de testa en ny generation redan?”, frågar du dig. Jo visst, du har rätt – delvis. GLE är bara ett år gammal men själva modellen är fem år gammal. När Mercedes ML (M-klass) uppdaterades under 2015 passade tyskarna på att byta namn för att bättre stämma in i deras nya modellbeteckningssystem. En ny GLE är med andra ord aktuell inom ett par år och det är därför Mercedes nu är ute och testar den i ett tidigt prototypskede.

En helt ny plattform bildar bas till nästa generation GLE. Plattformen heter MHA och är en av fyra som Mercedes kommer att använda sig av genom hela sin modellpalett. Just MHA är utvecklad för crossovers och suvar medan exempelvis MRA är för de vanliga personbilarna och finns redan i nya C-klass och E-klass.

Mercedes GLE 2019

Eventuellt växer GLE en aning på de flesta ledder men vikten har Mercedes koll på, den lär med nya plattformen som grund hamna lägre än i dag. Utseendemässigt kan vi, trots att prototypen på bilderna ser väldigt kantig ut, förvänta oss ett slankare utseende med tanke på de förändringar som andra Mercedes-modeller nyligen genomgått.
Granskar vi den maskerade bilen kan vi ana att bakljusen är slankare än de som finns på dagens GLE, lite åt hållet som GLE Coupé samt GLC och GLC Coupé. Om GLE behåller ”Saab-lösningen” med svarta D-stolpar som får bakrutan och de bakre sidorutorna att se ut som en enda stor glasyta återstår att se. Prototypen ger sken av att denna utformning försvinner, men det kan likaväl vara ett maskeringstrick.

Motormässigt blir det olika fyr- och sexcylindriga varianter som drivs av antingen bensin eller diesel. I vissa fall blir det med hjälp från en elmotor då, precis som i dag, laddhybridversioner är aktuella. Räkna också med ett par olika AMG-versioner med sex och åtta cylindrar.

Prognosen säger att nya Mercedes GLE debuterar runt 2018. Om det därefter presenteras en ”coupémodell” à la dagens GLE Coupé återstår att se, men sannolikt blir det så eftersom Stuttgart inte kan låta München härja fritt med sin X6.