Nya Mini Clubman kliver ner på alla fyra med ALL4

Du som har gått och nosat på nya Mini Clubman på grund av dess storlek (425 cm, tre decimeter längre än föregångaren) men dragit dig tillbaka på grund av att fyrhjulsdrift saknas har inte längre någon återvändo. För i vår är det lanseringsdags för Mini Clubman ALL4 där bokstavs- och sifferkombinationen står för ”alla fyra”, det vill säga fyrhjulsdrift.

Det är två motoralternativ som initialt får ALL4-fyrhjulsdrivning, nämligen bensinaren Cooper S och dieselmodellen Cooper SD. Medan Cooper SD Clubman ALL4 endast går att få med åttastegad Steptronic-automatlåda går Cooper S Clubman ALL4 att få med antingen sexväxlad manuell låda eller Steptronic-automaten.
Cooper SD Clubman ALL4 bjuder på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter som när de fördelas över de båda hjulparen vill ha mellan 0,48 och 0,49 liter diesel per mil beroende på utrustning. Det motsvarar mellan 126 och 129 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att fyrhjulsdrivningen lägger på 0,05 liter per mil och tolv gram per kilometer jämfört med en automatväxlad Cooper SD Clubman.

Mini Clubman ALL4 2017

Cooper S Clubman ALL4 har 192 hästkrafter och 280 newtonmeter (300 vid kort overboost-funktion). I detta utförande tillsammans med manuell växellåda drar modellen mellan 0,69 och 0,70 liter bensin per mil samt släpper ut mellan 159 och 162 gram koldioxid per kilometer. När Cooper SD Clubman ALL4 är automatväxlad sänks siffrorna till 0,63-0,64 liter per mil och 146-149 gram per kilometer.
I jämförelse med framhjulsdrivna Cooper S Clubman är det för den manuellt växlade varianten en ökning med 0,07 liter per mil och 15 gram per kilometer medan den automatväxlade står för en ökning om 0,05 liter per mil och tolv gram per kilometer.

När vi ändå är igång med jämförelser kan vi lika gärna ta accelerationssiffrorna. 0-100 km/h för Cooper SD Clubman ALL4 går på 7,2 sekunder, två tiondelar snabbare än för motsvarande bil utan fyrhjulsdrivning.
Cooper S Clubman ALL4 med manuell låda gör samma sprint på 7,0 sekunder och med automatlåda går den på 6,9 sekunder. Även här är det två tiondelar snabbare än för Cooper S Clubman utan fyrhjulsdrift.

Mini Clubman ALL4 2017

Övriga motoralternativ till nya Clubman, det vill säga One, Cooper, One D och Cooper D, får inte fyrhjulsdrift, åtminstone inte ännu.

Enligt BMW-ägda Mini är fyrhjulsdriftssystemet helt nyutvecklat med ett annat utförande på de tekniska komponenterna. Detta i kombination med att det samverkar med ESP-antisladdsystemet sägs det ge betydligt bättre egenskaper än tidigare. Kraften mellan hjulen portioneras snabbare och med högre exakthet.

Några prisuppgifter är ännu inte offentliggjorda, men med tanke på att Mini normalt lägger på 14 500 kronor för fyrhjulsdrift så bör priserna börja på 263 500 kronor (Cooper S Clubman ALL4) samt 277 500 kronor (Cooper SD Clubman ALL4).

Nya Mini Clubman kliver ner på alla fyra med ALL4

Du som har gått och nosat på nya Mini Clubman på grund av dess storlek (425 cm, tre decimeter längre än föregångaren) men dragit dig tillbaka på grund av att fyrhjulsdrift saknas har inte längre någon återvändo. För i vår är det lanseringsdags för Mini Clubman ALL4 där bokstavs- och sifferkombinationen står för ”alla fyra”, det vill säga fyrhjulsdrift.

Det är två motoralternativ som initialt får ALL4-fyrhjulsdrivning, nämligen bensinaren Cooper S och dieselmodellen Cooper SD. Medan Cooper SD Clubman ALL4 endast går att få med åttastegad Steptronic-automatlåda går Cooper S Clubman ALL4 att få med antingen sexväxlad manuell låda eller Steptronic-automaten.
Cooper SD Clubman ALL4 bjuder på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter som när de fördelas över de båda hjulparen vill ha mellan 0,48 och 0,49 liter diesel per mil beroende på utrustning. Det motsvarar mellan 126 och 129 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att fyrhjulsdrivningen lägger på 0,05 liter per mil och tolv gram per kilometer jämfört med en automatväxlad Cooper SD Clubman.

Mini Clubman ALL4 2017

Cooper S Clubman ALL4 har 192 hästkrafter och 280 newtonmeter (300 vid kort overboost-funktion). I detta utförande tillsammans med manuell växellåda drar modellen mellan 0,69 och 0,70 liter bensin per mil samt släpper ut mellan 159 och 162 gram koldioxid per kilometer. När Cooper SD Clubman ALL4 är automatväxlad sänks siffrorna till 0,63-0,64 liter per mil och 146-149 gram per kilometer.
I jämförelse med framhjulsdrivna Cooper S Clubman är det för den manuellt växlade varianten en ökning med 0,07 liter per mil och 15 gram per kilometer medan den automatväxlade står för en ökning om 0,05 liter per mil och tolv gram per kilometer.

När vi ändå är igång med jämförelser kan vi lika gärna ta accelerationssiffrorna. 0-100 km/h för Cooper SD Clubman ALL4 går på 7,2 sekunder, två tiondelar snabbare än för motsvarande bil utan fyrhjulsdrivning.
Cooper S Clubman ALL4 med manuell låda gör samma sprint på 7,0 sekunder och med automatlåda går den på 6,9 sekunder. Även här är det två tiondelar snabbare än för Cooper S Clubman utan fyrhjulsdrift.

Mini Clubman ALL4 2017

Övriga motoralternativ till nya Clubman, det vill säga One, Cooper, One D och Cooper D, får inte fyrhjulsdrift, åtminstone inte ännu.

Enligt BMW-ägda Mini är fyrhjulsdriftssystemet helt nyutvecklat med ett annat utförande på de tekniska komponenterna. Detta i kombination med att det samverkar med ESP-antisladdsystemet sägs det ge betydligt bättre egenskaper än tidigare. Kraften mellan hjulen portioneras snabbare och med högre exakthet.

Några prisuppgifter är ännu inte offentliggjorda, men med tanke på att Mini normalt lägger på 14 500 kronor för fyrhjulsdrift så bör priserna börja på 263 500 kronor (Cooper S Clubman ALL4) samt 277 500 kronor (Cooper SD Clubman ALL4).

Nya Mini Clubman kliver ner på alla fyra med ALL4

Du som har gått och nosat på nya Mini Clubman på grund av dess storlek (425 cm, tre decimeter längre än föregångaren) men dragit dig tillbaka på grund av att fyrhjulsdrift saknas har inte längre någon återvändo. För i vår är det lanseringsdags för Mini Clubman ALL4 där bokstavs- och sifferkombinationen står för ”alla fyra”, det vill säga fyrhjulsdrift.

Det är två motoralternativ som initialt får ALL4-fyrhjulsdrivning, nämligen bensinaren Cooper S och dieselmodellen Cooper SD. Medan Cooper SD Clubman ALL4 endast går att få med åttastegad Steptronic-automatlåda går Cooper S Clubman ALL4 att få med antingen sexväxlad manuell låda eller Steptronic-automaten.
Cooper SD Clubman ALL4 bjuder på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter som när de fördelas över de båda hjulparen vill ha mellan 0,48 och 0,49 liter diesel per mil beroende på utrustning. Det motsvarar mellan 126 och 129 gram koldioxid per kilometer. Det betyder att fyrhjulsdrivningen lägger på 0,05 liter per mil och tolv gram per kilometer jämfört med en automatväxlad Cooper SD Clubman.

Mini Clubman ALL4 2017

Cooper S Clubman ALL4 har 192 hästkrafter och 280 newtonmeter (300 vid kort overboost-funktion). I detta utförande tillsammans med manuell växellåda drar modellen mellan 0,69 och 0,70 liter bensin per mil samt släpper ut mellan 159 och 162 gram koldioxid per kilometer. När Cooper SD Clubman ALL4 är automatväxlad sänks siffrorna till 0,63-0,64 liter per mil och 146-149 gram per kilometer.
I jämförelse med framhjulsdrivna Cooper S Clubman är det för den manuellt växlade varianten en ökning med 0,07 liter per mil och 15 gram per kilometer medan den automatväxlade står för en ökning om 0,05 liter per mil och tolv gram per kilometer.

När vi ändå är igång med jämförelser kan vi lika gärna ta accelerationssiffrorna. 0-100 km/h för Cooper SD Clubman ALL4 går på 7,2 sekunder, två tiondelar snabbare än för motsvarande bil utan fyrhjulsdrivning.
Cooper S Clubman ALL4 med manuell låda gör samma sprint på 7,0 sekunder och med automatlåda går den på 6,9 sekunder. Även här är det två tiondelar snabbare än för Cooper S Clubman utan fyrhjulsdrift.

Mini Clubman ALL4 2017

Övriga motoralternativ till nya Clubman, det vill säga One, Cooper, One D och Cooper D, får inte fyrhjulsdrift, åtminstone inte ännu.

Enligt BMW-ägda Mini är fyrhjulsdriftssystemet helt nyutvecklat med ett annat utförande på de tekniska komponenterna. Detta i kombination med att det samverkar med ESP-antisladdsystemet sägs det ge betydligt bättre egenskaper än tidigare. Kraften mellan hjulen portioneras snabbare och med högre exakthet.

Några prisuppgifter är ännu inte offentliggjorda, men med tanke på att Mini normalt lägger på 14 500 kronor för fyrhjulsdrift så bör priserna börja på 263 500 kronor (Cooper S Clubman ALL4) samt 277 500 kronor (Cooper SD Clubman ALL4).