Nya Mustang en säljsuccé – passerade Camaro

Mustang mot Camaro, en klassisk fajt sedan de båda modellerna kom till världen under 1960-talet. Först kom Ford med sin Mustang under 1964, Chevrolet ville inte vara sämre utan släppte ett par år efter sin muskelbil Camaro.

I dag är de båda modellerna något av de starkaste varumärkena i världen, sett till just modellnamnen. Styrkemätningen mellan de båda kvarstår och på senare tid är det Mustang som har dragit längsta strået.

Enligt The Detroit News såldes mellan januari och maj i år 56 571 exemplar av nya Ford Mustang. Det är rejält mycket fler än de 33 982 exemplar av Camaro som såldes under samma period.
Det är första gången sedan 2009 som Mustang säljer bättre än Camaro.

Chevrolet Camaro 2016

Camaro får se sig slagen för första gången sedan 2009. Med nya generationen (bilden) vässas konkurrensen framöver.

Förklaringen till Mustangs försäljningsframgångar stavas nya generationen som har hyllats världen över, även vi på Teknikens Värld har fallit platt för bilen. Camaro har samtidigt haft en ganska avgörande detalj till sin nackdel. Nya Camaro presenterades i mitten av maj och försäljningen i USA sätter inte igång förrän mot hösten. Därmed är det många Camaro-spekulanter som har dragit sig från köp för att vänta in nya generationen.

Vi ska dock inte förringa Mustangs framgångar. Det är inte säkert att nya Camaro hade kunnat matcha Fords muskelkärra även om den hade presenterats tidigare.

En intressant iakttagelse i Mustangs försäljningsstatistik är att 35 procent av köparna är Generation Y-personer, det vill säga födda mellan 1980 och 2000 (ungefär), och att de föredrar 2,3-litersfyran under huven framför V6 och V8.

På tredje plats i muskelbilsligan under januari till och med maj landade Dodge Challenger med 30 166 sålda exemplar.