Nya Opel Astra får LED-matrisstrålkastare i höst – helljus hela tiden

I början av 2012 satt vi på helspänn när vi tittade på Opels film som visade deras nya strålkastarsystem med intelligenta LED-matriser (LED matrix), IntelliLux som de kallar det. Därefter har konkurrenterna lanserat motsvarande system men då har det uteslutande handlat om dyrare bilmodeller, exempelvis Mercedes E-klass och uppåt.

Nu är Opel alldeles snart redo för lansering – och man låter inte tekniken ta plats på en ny, dyr bilmodell utan på en helt vanlig bil, nämligen nya generationen Astra som har premiär på bilsalongen i Frankfurt i september.

Till nya Opel Astra kommer du (om tillvalet IntelliLux kryssats för) med andra ord att kunna köra med helljuset konstant påslaget, utan att blända andra bilar och bilister. I varje strålkastare finns nämligen åtta LED-segment bestående av lysdioder som kan tändas och släckas individuellt. Med hjälp av Opel Eye-kameran i framrutan (samma kamera som registrerar trafikskyltar, vägmarkeringar och framförvarande fordon) beräknar systemet blixtsnabbt fram lämplig ljusbild om ett annat fordon närmar sig, antingen i mötande eller i samma körfält. Genom att släcka utvalda lysdioder mörkläggs den ”yta” som motsvarar det eller de andra fordonen. Övriga delar av ljusbilden lyses fortfarande upp med full helljusstyrka.

Strålkastarna slår automatiskt på helljuset så fort bilen befinner sig utanför tätort. Inne i tätorten är helljuset avslaget.
Till skillnad mot många andra liknande system är inte IntelliLux kopplat till bilens navigationssystem för att avgöra vad som är tätort och vad som inte är det. Detta har man löst på annat sätt eftersom det finns konsumenter som inte vill ha sin Opel Astra med inbyggd GPS-navigation. Hur Opel har löst det berättar man inte, men troligtvis rör det sig om Opel Eye-kamerans informationsinsamling av bland annat vägskyltar och vägmarkeringar.
Opel IntelliLux LED-matrisstrålkastare har dessutom ett läge som optimerar ljusbilden för säkrare körning på motorvägar.

En annan fördel med LED-strålkastarna av matristyp, utöver optimal ljusbild, är att lysdioderna har lång livslängd som vida överstiger halogen- och xenonlampor. Dessutom behövs inga rörliga komponenter i strålkastarna eftersom de många lysdioderna arbetar individuellt. Därför sägs hela strålkastarenheterna ha en livslängd som överstiger bilens. Så när resten av bilen är skrotfärdig ska strålkastarna fortfarande vara funktionsdugliga.

Bilderna på strålkastarna vi ser i samband med denna artikel är förresten de första omaskerade bilderna på nya Opel Astra, även om vi inte ser speciellt mycket. Strålkastarna är av samma typ som vi såg på våra spionbilder för några veckor sedan.

Opel anser sig vara i framkant när det kommer till olika ljustekniker och det kan vi väl till viss del skriva under på med tanke på nya LED-matristekniken, AFL, AFL+ och kommande strålkastare som lyser dit du tittar, även om andra märken, framför allt de tyska, har kommit långt vad gäller laserstrålkastare (även med matristeknik) och kommande OLED-ljusteknik.

Opels film från 2012 som du ser nedan (under bildgalleriet) illustrerar LED-matristekniken på ett bra sätt.

Opel IntelliLux LED matrix (Opel Astra 2016)

Opel IntelliLux LED matrix (Opel Astra 2016)

Opel IntelliLux LED matrix