Nya Porsche 911 RSR – värsta 911:an hittills

Porsche tar sig an racingsäsongen 2017 med den värsta versionen av modell 911 någonsin. 911 RSR följer Le Mans-reglementet men tillskillnad från ur-911 är den sexcylindriga boxermotorn placerad framför bakaxeln.

Dr Frank-Steffen Walliser, chef för märkets motorsportavdelning, menar att detta är det största ändringen av bilen i GT-utförande då såväl hjulupphängning, kaross, aerodynamik, motor och växellåda har utvecklats från ruta ett. Arbetet har bland annat resulterat i en extra stor diffusor. Man använder även samma vinge som på Le Mans-vinnaren 919 Hybrid.

Motorn, som saknar turbo, är på fyra liter och ger 510 hästkrafter och är kopplad till en sexväxlad låda med hus i magnesium. Kraften förs ut till bakhjulen vars däck mäter 31 centimeter i bredd.

Porsche 911 RSR

Föreställningen att en GT-vagn är ”ren” får sig en törn med 911 RSR, bilen blir märkets första GT-vagn att utrustas med kollisionvarnare. Detta för att kunna upptäcka de annars så svåra prototypbilarna, som GT-serien delar tävlingar med, i mörker.

Nya 911 RSR kommer att göra debut under 24-timmarsloppet på Daytona 28-29 januari 2017. 19 evenemang ska de två fabriksbilarna köra under året, vilket ger totalt 140 timmar på världens tävlingsbanor.