Nya Renault Mégane RS visar sitt anlete

Att det är nya Renault Mégane RS vi ser på bilderna råder det ingen som helst tvekan om, trots att det står GT på bakluckan, det vill säga beteckningen för den lite mer sportigt lagda versionen av standard-Mégane.
Större bromsar med Brembo-ok och två pipor centralt i rumpan avslöjar att detta är en mer hetlevrad variant. De två utstickande rören kommer dock att döljas av någon form av krom, förmodligen i ett stycke för att simulera ett grovt avgasrör.
”Huvlåsen” på motorhuven kan vi bortse från, de finns inte var där när det är dags för serieproduktion. Förmodligen är det någon form av fästen för mätutrustning som vi ser.

Nya Mégane RS väntas bli starkare och snabbare än någon av sina föregångare. Med andra ord måste den i så fall överstiga de 275 hästkrafter som gamla RS Trophy 275 hade, en modellversion som gjorde 0-100 km/h på 6,0 sekunder. Närmare 300 hästkrafter är ett måste för att inte konkurrenterna ska få ett försprång. Exempelvis erbjuder Seat Leon Cupra numera upp till 290 hästkrafter.
Ännu fler hästar kan vi förvänta oss av framtida specialversioner som är ute efter en ny rekordtid på Nürburgring för framhjulsdrivna produktionsbilar.

Eftersom halvkombin, kombin och sedanen av nya Mégane är presenterade bör RS-versionen vara nära premiärvisningen. En naturlig plats att visa upp den på vore Mondial de l’Automobile 2016, det vill säga höstens Parissalong, men det dröjer förmodligen till bilsalongen i Genève i mars nästa år. Men förvänta dig inte att få se den i tredörrarsutförande, nya Mégane RS kommer endast att finnas med fem dörrar.