Nya Seat Leon 2017

Fenomenet att tillverkare väljer att kalla sina bilar för nya fastän det handlar om uppdateringar, så kallade ansiktslyftningar eller facelifts, har i det närmaste blivit en följetong och mästare i grenen är Seat. Ni kanske minns de senaste ”nya” modellerna Ibiza och Alhambra?
Nya Leon är en svår nöt att ta. Fronten har blivit kantigare vilket främst märks på ett nytt veck på stötfångaren samt skarpare lyktgeometri hämtad från märkets senaste modell suven Ateca. Ljuskällorna är numera av typen full-LED. Grillen är tydligare dekorerad och har växt fyra centimeter på bredden.

Även invändigt har Leon fått hjälp av Ateca, där pekskärmen på åtta tum nu har tagit plats liksom den senaste versionen av infotainmentsystemet Easy Connect. I Leon blir det nu också möjligt med trådlös laddning av mobiltelefoner.
Modellen har även samma omfattning av assisterande teknik som Ateca, vilket bland annat innebär adaptiv farthållare, filassistans, köassistans upp till 60 km/h.
Leon har numera en elektriskt manövrerad parkeringsbroms med reglage på mittkonsolen. Nya Leon ska var tystare, hävdar Seat. Vilket låter toppen för oss i norr som nöter på ett grovkornigt vägnät.

Seat Leon 2017

Ny skärm med nytt innehåll. Notera att parkeringsbromsen nu är elektriskt manövrerad via knappen på mittkonsolen.

Seat Leon kommer i fyra utrustningsgrader: Reference, Style, FR och Xcellence och två nya motorer finns i paletten: koncernens välkända enlitersbensinare med tre cylindrar och samt 1,6-litersdieseln på 113 hästkrafter.

Lyftet rör alla versioner utom toppversionen Cupra som uppdateras i ett senare skede, då förmodligen även med mer pulver under huven.

Seat Leon 2017

Leon med tre och fem dörrar liksom kombin får nyheterna till 2017 års modell. Busiga Cupra får vänta.

Nya Leon ska visas upp i januari 2017 och börjar rulla in i de europeiska bilhallarna månaden efter.

Att Seat har valt att gå försiktigt fram med ”nya” Leon har vi all förståelse för här på Teknikens Värld. Modellen har sedan debuten 2012 genomgående lyckats bra i våra tester och främst prisats för att vara välbyggd, billig och körglad. Det sista bevisades när värstingversionen Leon Cupra vann tidningens test av prestandabilar i nummer 24/2015.