Nya Toyota Camry siktad i prestandautförande

Toyota Camry berör normalt inte oss européer, men i dag gör den det, inte minst då det nyligen pratats om en nedläggning av Avensis. Då skulle Camry kunna vara ett alternativ för Toyota-sugna på denna sida Atlanten. Nackdelen är att Camry endast finns i sedanutförande, en kombi vore på sin plats om det skulle bli aktuellt.

Dagens Toyota Camry, som är den mest amerikanska bil som finns, har hängt med i svängen i fem år och en avlösare börjar bli aktuell med tanke på att varje Camry-generation normalt är med i just fem år.
Nya generationen, som lanseras som årsmodell 2018 inom kort, har tidigare setts ute som testprototyper på vägarna, dock ganska hårt maskerade. Nu har Toyota äntligen slängt av lite av munderingen och vi får därmed se mer av formerna som gäller framöver.

Toyota Camry 2018

Utöver skarpare former än på dagens generation ser vi även en grill som är djupare och med V-formade kromribbor (dock maskerade), ytterbackspeglar som har flyttat ned till dörrplåten och en ”rundare bakruta”.
Något vi också lägger märke till är de fyra ändrören. Fyra stycken på en Camry? Dagens toppversion med 3,5-liters V6-motor har ju bara två ändrör. Antalet på bilen vi ser här får oss att misstänka att Toyota planerar någon form av prestandaversion av nya Camry. Den aggressiva frontspoilern och fälgar med lågprofildäck spär på känslan om en ny toppversion med lite mer kräm under huven.

Toyota Camry 2018

På dessa färska spionbilder får vi även se en glimt av interiören i nya Camry som skiljer sig från dagens på flera punkter. Mätarhuset är lite tillplattat och instrumentbrädans övre del ser inte ut att vara massiv som tidigare. Mittkonsolen, som i dag påminner om Volvos (sedd från sidan) har ett mer integrerat utförande.

Motorerna kommer sannolikt att utgöras av en 2,5-liters bensinfyra, en 2,0-liters dito med turboladdning samt en 3,5-liters V6-maskin. De två sistnämnda kommer att vara utrustade med åttastegad automatlåda som standard. V6:an kommer sannolikt att bjuda på mer effekt än de 272 som dagens V6:a gör, inte minst om den prestandaversion som vi misstänker kommer.

Salongsdebut gör nya Camry troligtvis i Detroit i januari medan själva produktionen är sagd att påbörjas under tredje kvartalet nästa år.

Nya Toyota Camry siktad i prestandautförande

Toyota Camry berör normalt inte oss européer, men i dag gör den det, inte minst då det nyligen pratats om en nedläggning av Avensis. Då skulle Camry kunna vara ett alternativ för Toyota-sugna på denna sida Atlanten. Nackdelen är att Camry endast finns i sedanutförande, en kombi vore på sin plats om det skulle bli aktuellt.

Dagens Toyota Camry, som är den mest amerikanska bil som finns, har hängt med i svängen i fem år och en avlösare börjar bli aktuell med tanke på att varje Camry-generation normalt är med i just fem år.
Nya generationen, som lanseras som årsmodell 2018 inom kort, har tidigare setts ute som testprototyper på vägarna, dock ganska hårt maskerade. Nu har Toyota äntligen slängt av lite av munderingen och vi får därmed se mer av formerna som gäller framöver.

Toyota Camry 2018

Utöver skarpare former än på dagens generation ser vi även en grill som är djupare och med V-formade kromribbor (dock maskerade), ytterbackspeglar som har flyttat ned till dörrplåten och en ”rundare bakruta”.
Något vi också lägger märke till är de fyra ändrören. Fyra stycken på en Camry? Dagens toppversion med 3,5-liters V6-motor har ju bara två ändrör. Antalet på bilen vi ser här får oss att misstänka att Toyota planerar någon form av prestandaversion av nya Camry. Den aggressiva frontspoilern och fälgar med lågprofildäck spär på känslan om en ny toppversion med lite mer kräm under huven.

Toyota Camry 2018

På dessa färska spionbilder får vi även se en glimt av interiören i nya Camry som skiljer sig från dagens på flera punkter. Mätarhuset är lite tillplattat och instrumentbrädans övre del ser inte ut att vara massiv som tidigare. Mittkonsolen, som i dag påminner om Volvos (sedd från sidan) har ett mer integrerat utförande.

Motorerna kommer sannolikt att utgöras av en 2,5-liters bensinfyra, en 2,0-liters dito med turboladdning samt en 3,5-liters V6-maskin. De två sistnämnda kommer att vara utrustade med åttastegad automatlåda som standard. V6:an kommer sannolikt att bjuda på mer effekt än de 272 som dagens V6:a gör, inte minst om den prestandaversion som vi misstänker kommer.

Salongsdebut gör nya Camry troligtvis i Detroit i januari medan själva produktionen är sagd att påbörjas under tredje kvartalet nästa år.