Nya Toyota Hilux är nära att välta

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

This article and video are also available in English

Vi borde kanske ha varit mer förberedda. 2007 testade Teknikens Världs sex pickup-modeller. När vi kom till vårt älgtest av Toyota Hilux höll det på att sluta med förskräckelse. När Ruben Börjesson körde i 57 km/h bottnade fjädringen på bilens vänstersida och höger framhjul gjorde ett dramatiskt lyft. Snabba reaktioner gjorde att Ruben Börjesson kunde rädda situationen och fick ner bilen på alla fyra. Boven i dramat var de breda däck som satt på tillvalsfälgarna som testbilen var utrustad med. Greppet blev för bra och i kombination med hög tyngdpunkt och avsaknad av antisladdsystem höll Toyota Hilux på att slå runt. Toyota gick in och beordrade säljstopp i hela Europa för de större hjulen.

Nu skriver vi 2016. Alla pickuper i testet har antisladdsystem och vi förväntar oss inga farligheter. Systemen borde, rätt kalibrerade, klara av ett undanmanöverprov. De andra testbilarna klarar testbanan i 64-68 km/h. När gränsen för greppet nås understyr de rakt fram. Tills testlaget äntrar nya Hilux från Toyota.
Oskar Krüger sätter sig bakom ratten och accelererar upp till 60 km/h. Första försöket görs alltid med låg ingångshastighet.
– I första filbytet känns allt bra, berättar Oskar Krüger.
Sedan styr Oskar tillbaka till ursprungsfilen.
– Det känns som om den får alldeles för mycket grepp. Jag är helt fokuserad på att få in bilen i sista fållan och märker inget förrän vi är på väg att välta. Då styr jag emot och får ner hjulen i marken, säger Oskar Krüger.

Toyota Hilux 2016 älgtest steg-för-steg

1. Första försöket och ingångsfarten är 60 km/h. En fart som aldrig annars ställer till problem. 2. När bilen ska tillbaka till högerfilen greppar vänsterhjulet och innerhjulen lyfter från marken. 3. Testföraren Oskar Krüger styr rutinerat emot och får bilen att falla tillbaka. 4. Högersidan går strax ned i backen, faran är över – i alla fall så länge man kör på ett gammalt flygfält. 5. Fyra hjul i backen, men varför reagerade inget av bilens säkerhetssystem? Vad gör antisladdsystemet?

Älgtestet körs med bilarnas maxlast enligt de specifikationer som tillverkarna tillhandahåller. Toyota Hilux har störst maxlast av de testade pickuperna, 1 002 kg, men kördes med endast 830 kg last, inklusive förare och fyra passagerare, då våra vikter inte räckte till. Det är med andra ord sannolikt inte lasten som är orsak till problemen.
– Då borde fjädringen ha bottnat men den gjorde inte det. Snarare tror jag problemet ligger i avsaknad av antivältsystem och däckens grepp, menar Ruben Börjesson, Teknikens Världs erfarne testförare med tusentals älgtest i ryggen.
Även årets testbil är utrustad med större hjul med däck i dimension 265/60-18. Några dagar senare testar vi en annan Hilux med däck i standardstorlek 265/65 på 17-tumsfälg. Även den här gången lyfter bilen på innerhjulet, men mer marginellt.

Slutsats
Någonting är allvarligt fel på Toyotas dynamiska säkerhetssystem, och resultatet beror på vilka däck bilen har.