Nya Volkswagen Tiguan poppis i Sverige – kryddas med nya motoralternativ

Andra generationen Volkswagen Tiguan hade världspremiär på Frankfurtsalongen förra hösten, men någon svensk premiär har ännu inte ägt rum. Till Sverige kommer modellen först i slutet av maj. Det har dock inte hindrat Teknikens Värld från att köra den, och vad vi tycker om den kan du läsa här.

Trots att nya Tiguan ännu inte fått känna på svensk mark under sina gummisulor har nästan 3 000 svenskar beställt bilen som är ny från topp till tå och dessutom första VW-suv att baseras på MQB-plattformen som används av bland annat nya Passat, Golf och dess syskonbilar, Seat Ateca, Audi A3 och TT samt Skoda Octavia och Superb.

– Nya generationen av Tiguan är efterlängtad av många, vilket märks på det mycket stora intresset. Vi är glada att så många har valt att beställa bilen utan att ens ha haft möjlighet att provköra den. Denna bilklass visar på snabb tillväxt, inte minst här i Sverige, så vi ser verkligen fram emot lanseringen som startar i slutet av maj, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI

De som har beställt en ny Tiguan fram till och med i dag har haft två motoralternativ att välja mellan, nämligen bensindrivna 2,0 TSI 180 med sjuväxlad DSG-låda och dieseldrivna 2,0 TDI 190 GT, även den med sjuväxlad DSG-låda. Dessa kostar från 304 400 kronor respektive 332 200 kronor.

Men de spekulanter som lägger beställning från och med nu har ytterligare tre alternativ att ta hänsyn till . Dessa är bensindrivna 2,0 TSI 180 med sexväxlad manuell låda (kostar från 289 900 kronor), bensindrivna 2,0 TSI 220 GT med sjuväxlad DSG-låda (kostar från 345 900 kronor) samt dieseldrivna 2,0 TDI 240 GTS med sjuväxlad DSG-låda (kostar från 379 900 kronor).

Tiguan generation har tre utrustningsnivåer; Tiguan, GT och GTS där sistnämnda innehåller R-Lines exteriörpaket plus lite andra grejer och finesser, exempelvis dynamisk servostyrning.
Samtliga modellversioner som säljs i Sverige är standardutrustade med 4Motion-fyrhjulsdrift samt tillhörande Active Control-körprogrammet. Designpaketet R-Line finns som tillval.

Nya Volkswagen Tiguan poppis i Sverige – kryddas med nya motoralternativ

Andra generationen Volkswagen Tiguan hade världspremiär på Frankfurtsalongen förra hösten, men någon svensk premiär har ännu inte ägt rum. Till Sverige kommer modellen först i slutet av maj. Det har dock inte hindrat Teknikens Värld från att köra den, och vad vi tycker om den kan du läsa här.

Trots att nya Tiguan ännu inte fått känna på svensk mark under sina gummisulor har nästan 3 000 svenskar beställt bilen som är ny från topp till tå och dessutom första VW-suv att baseras på MQB-plattformen som används av bland annat nya Passat, Golf och dess syskonbilar, Seat Ateca, Audi A3 och TT samt Skoda Octavia och Superb.

– Nya generationen av Tiguan är efterlängtad av många, vilket märks på det mycket stora intresset. Vi är glada att så många har valt att beställa bilen utan att ens ha haft möjlighet att provköra den. Denna bilklass visar på snabb tillväxt, inte minst här i Sverige, så vi ser verkligen fram emot lanseringen som startar i slutet av maj, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI

De som har beställt en ny Tiguan fram till och med i dag har haft två motoralternativ att välja mellan, nämligen bensindrivna 2,0 TSI 180 med sjuväxlad DSG-låda och dieseldrivna 2,0 TDI 190 GT, även den med sjuväxlad DSG-låda. Dessa kostar från 304 400 kronor respektive 332 200 kronor.

Men de spekulanter som lägger beställning från och med nu har ytterligare tre alternativ att ta hänsyn till . Dessa är bensindrivna 2,0 TSI 180 med sexväxlad manuell låda (kostar från 289 900 kronor), bensindrivna 2,0 TSI 220 GT med sjuväxlad DSG-låda (kostar från 345 900 kronor) samt dieseldrivna 2,0 TDI 240 GTS med sjuväxlad DSG-låda (kostar från 379 900 kronor).

Tiguan generation har tre utrustningsnivåer; Tiguan, GT och GTS där sistnämnda innehåller R-Lines exteriörpaket plus lite andra grejer och finesser, exempelvis dynamisk servostyrning.
Samtliga modellversioner som säljs i Sverige är standardutrustade med 4Motion-fyrhjulsdrift samt tillhörande Active Control-körprogrammet. Designpaketet R-Line finns som tillval.