Nya Volvo S90 ”provkörd” – tre virtuella från provkörningen

Erik Wedberg är på Volvos testanläggning Hällered utanför Göteborg för att få en provsmak av det nyaste Volvo har inom chassiteknik. Vi frågar Erik hur nya S90 är att köra!

Hej Erik, hur är nya Volvo S90?
– Det går inte riktigt att svara på eftersom ingen utomstående har fått köra bilen än. Men vi är en grupp svenska journalister som har kommit så nära man kan.

Volvo S90-simulator i Hällered med Erik Wedberg

En simulator laddad med samma chassivärden som nya S90 är det närmaste man för tillfället som utomstående kan komma en S90-provkörning.

Hur menar du då?
– Volvo satsar stort på Computer Aided Engineering, CAE, vilket innebär testkörningar i simulator. Torslanda-fabriken har investerat ett hiskeligt antal miljoner i en avancerad simulator och den har vi fått köra. ”Bilen” i simulatorn var laddad med samma chassivärden som kommer i nya S90. Med lite god vilja kan man säga att jag har kört S90, men det är svårt att uttala sig om hur den är. Men jag har sett den! Här ute på Hällered kör de omkring med en helt omaskerad S90. Den ser stor och lyxig ut! För tankarna till Jaguar XJ.

Volvo S90-mula med Erik Wedberg

Erik har även kört en S90-mula med S80-kaross, för att få känna på ”the real stuff”.

Har du inte fått köra någon riktig bil?
– Jo, eller nej…  Jag har kört den första mulan med SPA-chassit. Det är en S80 med samma bakaxelkonstruktion och dubbla länkarmar fram som finns i nya XC90 och som även kommer i S90. Bilen byggdes 2008 för att visa Volvo-ledningen hur bra det skulle bli med den nya chassikonstruktionen och övertyga cheferna om att satsa på projektet. Det var en märklig upplevelse att köra gamla S80 med trimmad dieselfemma och det nya chassit.

Wow, annorlunda. Mer från ”provkörningen” kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld. Missa inte det!

Volvo S90 2016

Teknikens Världs Erik Wedberg har som en av få människor fått se nya Volvo S90. Den ser stor och lyxig ut, för tankarna till Jaguars största lyxmodell XJ. Här ser vi S90 som modellbil. Erik låter hälsa att verkliga bilen ser ut precis som modellbilen: ”Väldigt snygg front, konstig bakdel. Bakljusen ser stora och plastiga ut”. Se fler bilder på modellbilen här.