Opel Ampera-e har över 50 mils räckvidd!

Du kanske tror att du har hamnat på en sajt som handlar om elbilar, men det har du faktiskt inte. Däremot handlar snart var och varannan artikel om just elbilar. De stora biltillverkarna har en efter en börjat satsa stenhårt på vad som tros vara framtidens framdrivningssätt och bilsalongen i Paris, som i dag öppnar dörrarna för media och på lördag för allmänheten, är fullproppad av… just det, elbilar i olika former.

En av elbilsvärldspremiärerna i Paris är Opel Ampera-e, elbilen som vi redan har skrivit flera artiklar om, elbilen som är europeiskt syskon till Chevrolet Bolt EV som hade världspremiär på Detroitsalongen i januari.
För bara två veckor sedan skrev vi om Ampera-e och dess räckvidd – över 40 mil. Vi och många med oss imponerades av siffran, trots att den baseras på den europeiska körcykeln (NEDC) som är allt annat än att lita på.
Nu är det dags att bli än mer imponerad, för i dag berättar Opel att Ampera-e har en räckvidd på drygt 50 mil enligt samma körcykel. Siffran är alltså inte helt verklighetsbaserad, men den imponerar ändock.

Opel Ampera-e 2017

Med över 50 mils räckvidd har Opel blivit kaxigare än någonsin. De skriver att siffran har blivit dagens snackis nere i Paris, att beskedet ”fick konkurrenterna att trängas i skamvrån” och att ”Ampera-e är bäst”.
Jämför vid räckvidden hos Ampera-e med konkurrenternas förstår vi att Opel tar till dessa kraftuttryck. Enligt samma körcykel kommer Renault Zoe 40 mil med nya batteriet vi skrev om i går, BMW i3 kommer 30 mil, Nissan Leaf 25 mil och Volkswagen e-Golf 19 mil. I Paris visar Volkswagen upp konceptbilen I.D., en elbil som i produktionsutförande får mellan 40 och 60 mils räckvidd beroende på val av batteri. Men till skillnad från konkurrenterna, som finns nu eller lanseras inom kort, kommer Volkswagens elbil först under 2020. Man skulle kunna säga att Volkswagen är tre år efter både Renault och Opel, åtminstone räckviddsmässigt.

Opel Ampera-e 2017

Batteriet i Ampera-e är placerat platt i golvkonstruktionen för att inte stjäla utrymme. Dess kapacitet uppgår till 60 kWh och används av elmotorn på 150 kW (204 hk) och 360 newtonmeter. 0-50 km/h går på 3,2 sekunder och accelerationen från 80 till 120 km/h går på 4,5 sekunder. Toppfarten är begränsad till 150 km/h.

Den 417 centimeter långa elbilen, två decimeter kortare än nya Opel Astra, sägs rymma fem personer utan att bekvämligheten ska bli lidande. Bagageutrymmet bakom baksätet rymmer 381 liter vilket gör Ampera-e något mer lastvänlig än Astra i halvkombiutförande, den rymmer nämligen ”bara” 370 liter.

Ännu har Opel inte meddelat datum för säljstart och inte heller några priser. Däremot har de äntligen skickat ut fler bilder på elbilen, dessa tar du del av nedan. Bland annat får vi för första gången se interiören.