Opel GT Concept – nytolkning av klassikern

Det minst sagt tydligt att det är en konceptbil det rör sig om. Lång motorhuv och en kaross i två färger, som avgränsas av en röd signaturlinje som sträcker sig från bakrutan, över sidorutorna och ner till framdäcken, som även de är röda. GT saknar både backspeglar och dörrhandtag, i stället öppnas de elektriska dörrarna via en sensor som sitter integrerad i den röda linjen. När de väl öppnats fälls de in en bit bakom framhjulen för att minska platsen de tar upp, och det sägs vara hjälpsamt i smala parkeringsfickor.
Istället för backspeglar har GT två kameror som sitter monterade bakom framhjulen som skickar bilder på vad som händer till två skärmar, monterade på vänster och höger sida av förarplatsen. Vindrutan går över i ett glastak som enligt Opel ger en panoramaeffekt liknande en bil med targa-tak.

Opel GT Concept

Den långa motorhuven, de två integrerade och centralt placerade ändrören och det faktum att den inte har någon baklucka är alla referenser till 1960-talets Opel GT. De röda däcken är en referens till Opels motorcykel Motoclub 500 från 1928 som hade just röda däck.

Opel GT Concept

Opel GT 1968

Originalet från 1960-talet.

Precis som 1960-talets GT så är GT Concept bakhjulsdriven och har en frontmonterad mittmotor. Motorn i sig är en 1,0-liters trecylindrig turbomotor och den bygger på samma motorplattform som återfinns i Opel Adam, Corsa och Astra. En motor som levererar 145 hästkrafter och ett vridmoment på 205 newtonmeter. GT är utrustad med en sexväxlad sekventiell låda, som manövreras via växelpaddlar på ratten.

Bilen har en totalvikt på mindre än ett ton, och GT ska avklara 0-100 km/h på strax under åtta sekunder. Toppfart uppges vara 215 km/h.