Peugeot 3008 DKR ska försvara bucklan

De två senaste Dakarrallyna, 2015 och 2016, har Peugeot deltagit med bilen 2008 DKR. Första året, om också var deras comeback i tävlingen, gick det inte riktigt som de tänkt sig. Bättre gick det under 2016 års upplaga då Stéphane Peterhansel (tolv Dakarrally-vinster varav sex av dem på motorcykel) och Jean-Paul Cottret vann hela rasket i stor stil.

Peugeot tänker försvara både sina färger och bucklan i 2017 års Dakarrally, och för att klara av det har de tagit fram en ny bil – Peugeot 3008 DKR som är formad för att likna nya Peugeot 3008 som alldeles nyligen har presenterats.

Precis som hos 2008 DKR är det endast bakhjulen som driver 3008 DKR. Märkligt kan tyckas, fyrhjulsdrift borde ju vara det optimala i Dakarrallyt. Men nej, så är det inte, det var Peugeot ett bevis på i januari. Att man endast satsar på tvåhjulsdrivet är för att, bland annat, spara vikt.

Peugeot 3008 DKR 2017

Motorn, en twinturbo-V6 på 3,0 liter, har setts över och levererar nu mer vridmoment på låga varv. Hjulupphängningen är ändrad och fjädringen ska vara ännu bättre än tidigare. Dessutom ska 3008 DKR vara utvecklad för en högre grad av pålitlighet, något som är nog så viktigt under de långa öde sträckorna i Sydamerika.

I oktober ska Carlos Sainz köra bilen i ett lopp i Marocko där den ställs mot sin föregångare 2008 DKR med Cyril Despres bakom ratten. Där kommer Peugeot få ett direkt kvitto på om de har lyckats eller inte.
I januari nästa år är det så dags för nästa upplaga av Dakarrallyt. Där kommer redan nämnda Stéphane Peterhansel och Sébastien Loeb att sluta upp med resten av Peugeot-teamet.

Peugeot 3008 DKR ska försvara bucklan

De två senaste Dakarrallyna, 2015 och 2016, har Peugeot deltagit med bilen 2008 DKR. Första året, om också var deras comeback i tävlingen, gick det inte riktigt som de tänkt sig. Bättre gick det under 2016 års upplaga då Stéphane Peterhansel (tolv Dakarrally-vinster varav sex av dem på motorcykel) och Jean-Paul Cottret vann hela rasket i stor stil.

Peugeot tänker försvara både sina färger och bucklan i 2017 års Dakarrally, och för att klara av det har de tagit fram en ny bil – Peugeot 3008 DKR som är formad för att likna nya Peugeot 3008 som alldeles nyligen har presenterats.

Precis som hos 2008 DKR är det endast bakhjulen som driver 3008 DKR. Märkligt kan tyckas, fyrhjulsdrift borde ju vara det optimala i Dakarrallyt. Men nej, så är det inte, det var Peugeot ett bevis på i januari. Att man endast satsar på tvåhjulsdrivet är för att, bland annat, spara vikt.

Peugeot 3008 DKR 2017

Motorn, en twinturbo-V6 på 3,0 liter, har setts över och levererar nu mer vridmoment på låga varv. Hjulupphängningen är ändrad och fjädringen ska vara ännu bättre än tidigare. Dessutom ska 3008 DKR vara utvecklad för en högre grad av pålitlighet, något som är nog så viktigt under de långa öde sträckorna i Sydamerika.

I oktober ska Carlos Sainz köra bilen i ett lopp i Marocko där den ställs mot sin föregångare 2008 DKR med Cyril Despres bakom ratten. Där kommer Peugeot få ett direkt kvitto på om de har lyckats eller inte.
I januari nästa år är det så dags för nästa upplaga av Dakarrallyt. Där kommer redan nämnda Stéphane Peterhansel och Sébastien Loeb att sluta upp med resten av Peugeot-teamet.