Peugeot återvänder till Iran

Inget annat bilmärke har troligen haft så stor betydelse för den iranska bilindustrin som Peugeot. Under lång tid tidigare, innan sanktionerna mot landet infördes, hade man en djupt rotad verksamhet tillsammans med den nationella biltillverkaren Iran Khodro. Samarbetet inleddes redan 1962, och ägarförhållandet i joint venture-projektet var 51-49.

Även när sanktionerna mot Iran infördes fortsatte tillverkningen av Peugeot 405 av Iran Khodro. Bilen byggde helt enkelt på så pass många inhemska komponenter att ingen import från utlandet behövdes.

Därför är det naturligt att nu Peugeot är först ut med att återvända till Iran efter att sanktionerna har lättats, och återigen är det Iran Khordo som är märkets samarbetspartner. Fransoserna har tecknat ett avtal som innebär att fabriken utanför Teheran ska rustas upp för ett värde motsvarande nära fyra miljarder kronor, och återigen blir Peugeot hälftenägare.

Planen är att sent nästa år ska modellerna Peugeot 208, Peugeot 301 och Peugeot 2008 produceras i omkring 100 000 exemplar årligen. Iran Khodro uppges ha en marknadsandel på nära 50 procent av den iranska bilmarknaden, som nu förväntas ha ett uppdämt behov av att köpa nya bilar.