Peugeot och Citroën ska bygga elbilar tillsammans med Dongfeng

PSA Peugeot Citroën och kinesiska Dongfeng Motor Company har samarbetat sedan 1992 då de bildade Dongfeng Peugeot Citroën Automobile som bygger Peugeot-, Citroën- och DS-modeller för den kinesiska marknaden.
Nu inleds en ny era i joint venture-samarbetet sedan den franska koncernen och Dongfeng har tecknat ett avtal som ska mynna ut i en rad olika elektrifierade bilmodeller, helt i enlighet med PSA:s affärsplan ”Push to Pass”. Den nya samarbetssplanen kallas för ”5A+”.

Modellerna ska vara renodlade elbilar som byggs på en elanpassad variant av CMP-plattformen som därmed får namnet e-CMP. Det betyder bilar i B- och C-segmentet, det vill säga bilar i storlek med Peugeot 208/Citroën C3 samt Peugeot 308/Citroën C4.
Elbilarna ska säljas över hela världen under varumärkena Peugeot, Citroën, DS och Dongfeng.

– Den framtida e-CMP-plattformen är en viktig milstolpe i vårt samarbete med Dongfeng . Den kommer att påskynda den globala utvecklingen för båda företagen, samtidigt som det hjälper oss att nå de strikta utsläppsmål som har fastställts för 2020, säger PSA-gruppens styrelseordförande Carlos Tavares.

De första elbilarna säga stå färdiga för lansering redan under 2019. Kanske vi så småningom får se den elektriskt drivna toppmodell med fyrhjulsdrift, förmodligen av märket DS, som Carlos Tavares pratade om nyligen.

PSA Peugeot Citroën och Dongfeng har tecknat ytterligare ett avtal som har för avsikt att öka synergierna mellan företagen i form av tillfälliga personalutbyten inom områdena forskning och utveckling, marknadsföring, tillverkning, finans och HR.

Peugeot och Citroën ska bygga elbilar tillsammans med Dongfeng

PSA Peugeot Citroën och kinesiska Dongfeng Motor Company har samarbetat sedan 1992 då de bildade Dongfeng Peugeot Citroën Automobile som bygger Peugeot-, Citroën- och DS-modeller för den kinesiska marknaden.
Nu inleds en ny era i joint venture-samarbetet sedan den franska koncernen och Dongfeng har tecknat ett avtal som ska mynna ut i en rad olika elektrifierade bilmodeller, helt i enlighet med PSA:s affärsplan ”Push to Pass”. Den nya samarbetssplanen kallas för ”5A+”.

Modellerna ska vara renodlade elbilar som byggs på en elanpassad variant av CMP-plattformen som därmed får namnet e-CMP. Det betyder bilar i B- och C-segmentet, det vill säga bilar i storlek med Peugeot 208/Citroën C3 samt Peugeot 308/Citroën C4.
Elbilarna ska säljas över hela världen under varumärkena Peugeot, Citroën, DS och Dongfeng.

– Den framtida e-CMP-plattformen är en viktig milstolpe i vårt samarbete med Dongfeng . Den kommer att påskynda den globala utvecklingen för båda företagen, samtidigt som det hjälper oss att nå de strikta utsläppsmål som har fastställts för 2020, säger PSA-gruppens styrelseordförande Carlos Tavares.

De första elbilarna säga stå färdiga för lansering redan under 2019. Kanske vi så småningom får se den elektriskt drivna toppmodell med fyrhjulsdrift, förmodligen av märket DS, som Carlos Tavares pratade om nyligen.

PSA Peugeot Citroën och Dongfeng har tecknat ytterligare ett avtal som har för avsikt att öka synergierna mellan företagen i form av tillfälliga personalutbyten inom områdena forskning och utveckling, marknadsföring, tillverkning, finans och HR.