Peugeot visar nya i-Cockpit – kommande modellers förarmiljö

För några år sedan introducerade Peugeot förarmiljön i-Cockpit som rullar runt i omkring 2,2 miljoner bilar av modellerna 208, 2008 och 308 världen över. I dag visar de upp sin vision av hur nästa generation i-Cockpit kommer att se ut.

Nya i-Cockpit är tänkt att bjuda på högre säkerhet med en mer naturlig översikt samtidigt som den interaktiva upplevelsen höjs.
Mätarhuset är placerat framför ratten uppe på instrumentbrädan i vad Peugeot kallar för rätt höjd för föraren som inte ska behöva släppa blicken från vägen. Instrumenteringen är digitalt utformad och presenteras på en 12,3 tum stor skärm som sägs innehålla futuristisk grafik som är anpassningsbar efter tycke och smak.

Peugeot i-Cockpit vision 2017

Mätarhusets digitala instrumentering kompletteras med en åtta tum stor skärm som till skillnad mot i dag inte är en integrerad del av mittkonsolen utan i stället fristående uppe på instrumentbrädan. Från denna skärm kan förare och passagerare styra många av bilens vitala funktioner, inte minst mobiltelefonsammankoppling och andra funktioner som dagens infotainmentsystem i bilar vanligtvis bjuder på. Skärmen kan även spegla mobiltelefonens innehåll via MirrorLink, Android Auto och Apple CarPlay.

Peugeot i-Cockpit vision 2017

Ratten har fått ny design och är kompakt utformad för att inte störa vyn över mätarhuset och inkräkta på benutrymmet. Flertalet av bilens och infotainmentsystemets funktioner går att styra via rattens knappar. Röststyrning finns också för att ytterligare höja säkerheten under körning.
Antalet knappar och vred på mittkonsolen har bantats och uppgår till totalt sju stycken. Radio, navigation, klimatanläggning och andra viktiga funktioner styrs via flygplansinspirerade vippknappar som är placerade mitt på mittkonsolen.

Peugeot i-Cockpit vision 2017

Peugeot vill med nya i-Cockpit spela på människans sinnen. Med bara ett knapptryck ska synen, hörseln, känseln och luktsinnet kunna påverkas i form av ljus och färg i kupén, musikprogrammering, komfortsäten med massagefunktion och doftspridning. Smaklökarna får däremot inte njuta av i-Cockpit, och tur är väl det.

Sist men inte minst finns två förprogrammerade lägen för olika förarmiljöer – Boost för den som vill åtnjuta aktiv körning och Relax för den som vill ha en mer avkopplande stund bakom ratten.

Peugeot i-Cockpit vision 2017

Peugeot i-Cockpit vision 2017