Polisen sätter ut fler hastighetskontroller

Enligt statistik från Trafikverket kör 53 procent av förarna för fort på svenska vägar. Vissa vägar är mer utsatta för fortkörningar och risktagande än andra, vägar som inte är anpassade för höga farter då sidoområdena inte är säkrade från exempelvis bergväggar, träd och stolpar samt mötesseparerade.

Dessa problematiska vägsträckor ska under nästa vecka bevakas hårdare av polisen och farmför allt är det hastigheten som kommer att kontrolleras.
Att på lokal nivå fokusera insatserna till vägar där man vet att det finns problem med både höga farter och många olyckor är ett resultat av polisens nya organisation som sjösattes i början av året. Då samlades de tidigare 21 polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium under en sammanhållen myndighet – Polismyndigheten.

– Polisen lokalt vet var det går fort. Målet är färre döda och svårt skadade och då måste hastigheten ner, säger Mats Östman, chef för trafiksektionen inom Polismyndigheten Region Mitt.

Läs också Nu ser polisen dig – hela tiden.

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, poängterar att hastigheten är högst avgörande för påföljderna vid en eventuell olycka. Den så kallade stoppsträckan, det vill säga bromssträckan inklusive förarens reaktionstid, är i bästa fall 41 meter vid 70 km/h. Är hastigheten i stället 29 procent högre, det vill säga 90 km/h, ökar stoppsträckan med 44 procent till 59 meter.
Våldet mot kroppen vid en krock i 90 km/h jämförs med att störta mot marken från tionde våningen.

– Om alla lättade lite på gasen, och några lättade ganska mycket, skulle vi minska antalet olyckor och rädda liv, säger Marie Nordén, generalsekreterare, NTF.

Polisens hårdare hastighetskontroller nästa vecka ingår i en gemensam satsning tillsammans med övriga europeiska polismyndigheter.

Läs också Polisen trappar upp kontrollen av bilisterna.