Porsche 718 Boxster officiell – fakta, bilder och pris

Exakt tjugo år efter premiären av Boxster uppdateras modellen och byter namn till 718 Boxster. Samtidigt tappar motorn två cylindrar och kompenserar med en turbo. I stället för den tidigare 2,7-litersmotorn sitter nu i stället en 2,0-litersmaskin som levererar 300 hästkrafter och 380 newtonmeter i grundmodellen 718 Boxster.
I den vässade versionen 718 Boxster S sitter en 2,5-litersmotor med 350 hästkrafter och 420 newtonmeter, 35 hästkrafter mer än 3,4-litersmotorn den ersätter, samma effektökning gäller även för grundmodellen.

Porsche 718 Boxster

Jämfört med sina föregångare är de nya motorerna även aningen snålare, 0,69 l/mil för 718 Boxster och 0,73 för 718 Boxster S vilket är 0,1 respektive 0,09 l/mil snålare än tidigare. De båda modellerna är även några hundradelar snabbare än sina föregångare och 0-100 km/h avklaras nu på 4,7 respektive 4,2 sekunder om de är utrustade med PDK-låda som erbjuds som extrautrustning, standard är sexväxlad manuell låda.

Porsche 718 Boxster

Utöver de nya motorerna har modellen även fått en del utseendemässiga uppdateringar, bland annat nya skärmar och sidotrösklar, större luftintag bakom dörrarna och ett nytt bakparti som nu ser bredare ut, LED-bakljusen är helt nya. Bi-xenon-strålkastare med LED-varselljus är standard medan LED-strålkastare med fyrpunkts varselljus, likt 918 Spyder, erbjuds som tillval.

Porsche 718 Boxster

Porsche har även förstärkt bromsarna och gett modellerna en ny chassiinställning som ska ”sportigare och körgladare egenskaper”. Något som ytterligare förbättras genom att styrningen ska vara tio procent mer direkt och likt syskonet 911 erbjuds även Porsches aktiva fjädringssystem, PASM, som hos S-modellen betyder att bilen är 20 millimeter lägre. Likaså Sport-Chrono erbjuds vilket betyder fyra olika körlägen, Normal, Sport, Sport Plus eller individual, lägen som nu manövreras via en programväljare på ratten, likt 911 och 918 Spyder.

Porsche 718, 1957-1962.

Porsche 718, 1957-1962.

Porsche 718 Boxster kommer att börja säljas i maj och kostar från 542 000 kronor, medan S-versionen går lös på 660 000 kr. Alltså 28 000 respektive 37 000 kronor mer än utgående modeller. Inom kort kommer även Cayman att lanseras i samma utförande. Namnet 718 knyter an till Porsches klassiska tävlingsvagn från början av 1960-talet som även den hade en fyrcylindrig motor.

Porsche 718 Boxster officiell – fakta, bilder och pris

Exakt tjugo år efter premiären av Boxster uppdateras modellen och byter namn till 718 Boxster. Samtidigt tappar motorn två cylindrar och kompenserar med en turbo. I stället för den tidigare 2,7-litersmotorn sitter nu i stället en 2,0-litersmaskin som levererar 300 hästkrafter och 380 newtonmeter i grundmodellen 718 Boxster.
I den vässade versionen 718 Boxster S sitter en 2,5-litersmotor med 350 hästkrafter och 420 newtonmeter, 35 hästkrafter mer än 3,4-litersmotorn den ersätter, samma effektökning gäller även för grundmodellen.

Porsche 718 Boxster

Jämfört med sina föregångare är de nya motorerna även aningen snålare, 0,69 l/mil för 718 Boxster och 0,73 för 718 Boxster S vilket är 0,1 respektive 0,09 l/mil snålare än tidigare. De båda modellerna är även några hundradelar snabbare än sina föregångare och 0-100 km/h avklaras nu på 4,7 respektive 4,2 sekunder om de är utrustade med PDK-låda som erbjuds som extrautrustning, standard är sexväxlad manuell låda.

Porsche 718 Boxster

Utöver de nya motorerna har modellen även fått en del utseendemässiga uppdateringar, bland annat nya skärmar och sidotrösklar, större luftintag bakom dörrarna och ett nytt bakparti som nu ser bredare ut, LED-bakljusen är helt nya. Bi-xenon-strålkastare med LED-varselljus är standard medan LED-strålkastare med fyrpunkts varselljus, likt 918 Spyder, erbjuds som tillval.

Porsche 718 Boxster

Porsche har även förstärkt bromsarna och gett modellerna en ny chassiinställning som ska ”sportigare och körgladare egenskaper”. Något som ytterligare förbättras genom att styrningen ska vara tio procent mer direkt och likt syskonet 911 erbjuds även Porsches aktiva fjädringssystem, PASM, som hos S-modellen betyder att bilen är 20 millimeter lägre. Likaså Sport-Chrono erbjuds vilket betyder fyra olika körlägen, Normal, Sport, Sport Plus eller individual, lägen som nu manövreras via en programväljare på ratten, likt 911 och 918 Spyder.

Porsche 718, 1957-1962.

Porsche 718, 1957-1962.

Porsche 718 Boxster kommer att börja säljas i maj och kostar från 542 000 kronor, medan S-versionen går lös på 660 000 kr. Alltså 28 000 respektive 37 000 kronor mer än utgående modeller. Inom kort kommer även Cayman att lanseras i samma utförande. Namnet 718 knyter an till Porsches klassiska tävlingsvagn från början av 1960-talet som även den hade en fyrcylindrig motor.