Porsche 911 Carrera 4 och Targa 4 facelift officiella – turbo för hela slanten

För en månad sedan, i god tid innan den riktiga avtäckningen på bilsalongen i Frankfurt, presenterade Porsche generation 991 av 911 i uppdaterat utförande, men då var det endast de bakhjulsdrivna versionerna som visades. En del mindre kosmetiska förändringar noterade vi, men det var under huven som den största nyheten fanns.

Detsamma gäller för de fyrhjulsdrivna modellserierna av 911 generation 991 som det är dags för nu. Det är under huven, eller ja – bakluckan, som det mest intressanta sitter. På samma vis som på vanliga Carrera- och Targa-modellerna har de 44 millimeter bredare (över baken) 4- och 4S-modellversionerna fått se boxersexan på 3,4 liter bli nedbantad till 3,0 liter. Mindre volym uppvägs av twinturbo-teknik vilket ger maskinerna lägre förbrukning men också mer effekt och högre vrid.

Porsche 911 Targa 4S

Carrera 4, Carrera 4 Cabriolet och Targa 4 ger nu, var för sig, 370 hästkrafter i stället för 350 som tidigare. Vridmomentet uppgår till 450 newtonmeter i stället för 390. I nämnd ordning avverkar de 0-100 km/h (med PDK-låda och Sport+) på 4,1, 4,3 respektive 4,3 sekunder. Toppfarten är, återigen i nämnd ordning, 292, 289 respektive 289 km/h.
Carrera 4S, Carrera 4S Cabriolet och Targa 4S har numera 420 hästkrafter och 500 newtonmeter i stället för 400 hästkrafter och 440 newtonmeter. De avverkar 0-100 km/h på 3,8, 4,0 respektive 4,0 sekunder och toppfarten är 305, 303 respektive 303 km/h.

Lansering är det i slutet av januari 2016 och priserna i Tyskland ser ut som följer:

911 Carrera 4 965 000 kronor.
911 Carrera 4S 1 096 500 kronor.
911 Carrera 4 Cabriolet 1 086 500 kronor.
911 Carrera 4S Cabriolet 1 218 000 kronor.
911 Targa 4 1 086 500 kronor.
911 Targa 4S 1 218 000 kronor.

Läs mer om övriga nyheter i samband med 911-uppdateringen här.

Porsche 911 Carrera 4 och Targa 4 facelift officiella – turbo för hela slanten

För en månad sedan, i god tid innan den riktiga avtäckningen på bilsalongen i Frankfurt, presenterade Porsche generation 991 av 911 i uppdaterat utförande, men då var det endast de bakhjulsdrivna versionerna som visades. En del mindre kosmetiska förändringar noterade vi, men det var under huven som den största nyheten fanns.

Detsamma gäller för de fyrhjulsdrivna modellserierna av 911 generation 991 som det är dags för nu. Det är under huven, eller ja – bakluckan, som det mest intressanta sitter. På samma vis som på vanliga Carrera- och Targa-modellerna har de 44 millimeter bredare (över baken) 4- och 4S-modellversionerna fått se boxersexan på 3,4 liter bli nedbantad till 3,0 liter. Mindre volym uppvägs av twinturbo-teknik vilket ger maskinerna lägre förbrukning men också mer effekt och högre vrid.

Porsche 911 Targa 4S

Carrera 4, Carrera 4 Cabriolet och Targa 4 ger nu, var för sig, 370 hästkrafter i stället för 350 som tidigare. Vridmomentet uppgår till 450 newtonmeter i stället för 390. I nämnd ordning avverkar de 0-100 km/h (med PDK-låda och Sport+) på 4,1, 4,3 respektive 4,3 sekunder. Toppfarten är, återigen i nämnd ordning, 292, 289 respektive 289 km/h.
Carrera 4S, Carrera 4S Cabriolet och Targa 4S har numera 420 hästkrafter och 500 newtonmeter i stället för 400 hästkrafter och 440 newtonmeter. De avverkar 0-100 km/h på 3,8, 4,0 respektive 4,0 sekunder och toppfarten är 305, 303 respektive 303 km/h.

Lansering är det i slutet av januari 2016 och priserna i Tyskland ser ut som följer:

911 Carrera 4 965 000 kronor.
911 Carrera 4S 1 096 500 kronor.
911 Carrera 4 Cabriolet 1 086 500 kronor.
911 Carrera 4S Cabriolet 1 218 000 kronor.
911 Targa 4 1 086 500 kronor.
911 Targa 4S 1 218 000 kronor.

Läs mer om övriga nyheter i samband med 911-uppdateringen här.