Porsche 911 Carrera (med turbo) facelift – tre snabba från provkörningen

Hej Erik, du är ju medlem i redaktionens egen Porsche-maffia och därmed partisk, men jag frågar ändå; hur bra är den ansiktslyfta versionen av 911 (991)?
– Som väntat fruktansvärt bra. Och det är mycket som är nytt för att vara en facelift. Adaptiva fjädringen PASM är nu standard på alla 911-versioner, Carrera S kan fås med samma bakaxelstyrning som 911 Turbo och 911 GT3 och bilen har fått ett helt nytt infotainmentsystem som var väldigt välkommet.

Porsche 911 2016

Hur är de nya turbomotorerna?
– Som relativt nybliven ägare till en Porsche med sugmotor borde jag förstås säga att de är hemska. Men det kan jag inte. Både Carrera och Carrera S har nu boxersexa på 3,0 liter och biturbo. Carrera har 370 hästkrafter, Carrera S 420. För första gången kommer man under den magiska fyrasekundersgränsen. En 911 Carrera S med PDK-låda och Sport Chrono-paket gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Jag har inte hunnit köra tillräckligt mycket för att kunna säga riktigt vad jag tycker men farten finns där i alla fall. Ljudet är bra, men annorlunda.

Porsche 911 2016

Funderar du på att byta in din 996 mot en 991.2 (som nuvarande 991-generation i uppdaterat utförande benämns)?
– Absolut inte. Jag har inte en knapp miljon till övers. 911 Carrera börjar nämligen på 929 000 kronor. Carrera S kostar från 1 062 000 kronor. Jag vågar dock säga att 991 har blivit en bättre bil på de flesta sätt, men om den har blivit en roligare sportbil ska jag ta reda på i senare i dag.

Ah, vi förstår! Det ska bli intressant att läsa om det i kommande nummer av tidningen, det får vi inte missa!