Porsche vann Le Mans igen – snöpligt för Toyota

Fem raka Le Mans-vinster förvandlades förra året till vinst för Porsche. Någon andra raka vinst såg det inte ut att bli när gårdagens Le Mans 24-timmars närmare sig slutet. På väg mot vinst såg Toyota äntligen ut att vara efter flera års hårdsatsningar.

Men… Toyota, som ironiskt nog är kända för hållbara produkter, höll inte hela vägen in i mål. Deras TS050 Hybrid #5 med Kazuki Nakajima bakom ratten tappade kraften när drygt fem minuter återstod av loppet. Då ledde Toyota med över en minuts marginal till bakomvarande Porsche 919 Hybrid #2.
Porschen svishade och med förarna Neel Jani (bakom ratten vid målgången), Marc Lieb och Romain Dumas vann årets Le Mans med tre varvs marginal före Toyota TS050 Hybrid #6.

Toyota TS050 Hybrid #5

Toyotas bil nummer fem var på väg mot seger, men höll inte hela vägen in i mål.

Toyotas bil nummer fem, som snöpligt missade en till synes klar seger, avverkade sitt sista varv på 11 minuter och 53 sekunder vilket är för långsamt för att kvalificeras som ett godkänt varv. Kazuki Nakajima, Anthony Davidson och Sébastien Buemi fick därmed inte en godkänd placering i totalställningen, trots 384 avverkade varv, lika många som den vinnande Porschen.

I LMP2-klassen segrade Signatech Alpine där förarna Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes och Stéphane Richelmi efter 357 varv i sin Alpine A460.
340 varv avverkade Ford Chip Ganassi Team USA i sin Ford GT vilket ledde till klasseger i LMGTE Pro och med 331 varv blev det klasseger för Scuderia Corsa och deras Ferrari 458 Italia GT2 i LMGTE Am.

Porsches totalvinst var märkets 18:e genom tiderna. Porsche var det dominerande märket i Le Mans under 1970- och 1980-talet.

Nedan tio minuter med höjdpunkter från årets Le Mans på Circuit de la Sarthe.