Rally Sweden är i farozonen

Svenska Rallyt, eller Rally Sweden som tävlingen heter sedan 2010, har ställts in två gånger sedan den blev en vintertävling 1965. Första gången var 1974 och då var det oljekrisen i världen som var orsaken, andra gången var 1990, men då var det en mild vinter som grusade planerna på en svensk rallytävlingen. Ska 2016 bli tredje gången som Rally Sweden måste ställas in?

Årets rallyt i de värmländska skogarna ligger verkligen i farozonen. Plusgrader och regn har förstört flertalet av rallyts vägsträckor som därför saknar både snö och is. De närmaste dagarna ska enligt prognoserna bjuda på mer plusgrader och regn, men till helgen säger SMHI att det ska bli minusgrader igen, dock utan någon nederbörd. Frågan är om det räcker för att sträckorna ska bli rallydugliga.

I mitten av veckan ska rallyledningen rekognosera vägsträckorna och som vädret ser ut nu finns det risk att underlaget körs sönder redan då. Enligt uppgift kan flera delsträckor av rallyt komma att strykas från tävlingsschemat. Vill det sig riktigt illa kanske hela tävlingen måste ställas in.

Senare under måndagen ska Rally Sweden-ledningen meddela aktuell status och hur de ser på den kommande tävlingshelgen.

Ett delvis eller helt inställt Rally Sweden vore rena mardrömmen då både Japan och Kanada står redo att vilja ta över vinterrallytävlingen, uppbackade i form av tiotals miljoner kronor. Rally Sweden betalar i dag fem miljoner kronor för att få arrangera WRC-deltävlingen i Värmland.

Rally Sweden är i farozonen

Svenska Rallyt, eller Rally Sweden som tävlingen heter sedan 2010, har ställts in två gånger sedan den blev en vintertävling 1965. Första gången var 1974 och då var det oljekrisen i världen som var orsaken, andra gången var 1990, men då var det en mild vinter som grusade planerna på en svensk rallytävlingen. Ska 2016 bli tredje gången som Rally Sweden måste ställas in?

Årets rallyt i de värmländska skogarna ligger verkligen i farozonen. Plusgrader och regn har förstört flertalet av rallyts vägsträckor som därför saknar både snö och is. De närmaste dagarna ska enligt prognoserna bjuda på mer plusgrader och regn, men till helgen säger SMHI att det ska bli minusgrader igen, dock utan någon nederbörd. Frågan är om det räcker för att sträckorna ska bli rallydugliga.

I mitten av veckan ska rallyledningen rekognosera vägsträckorna och som vädret ser ut nu finns det risk att underlaget körs sönder redan då. Enligt uppgift kan flera delsträckor av rallyt komma att strykas från tävlingsschemat. Vill det sig riktigt illa kanske hela tävlingen måste ställas in.

Senare under måndagen ska Rally Sweden-ledningen meddela aktuell status och hur de ser på den kommande tävlingshelgen.

Ett delvis eller helt inställt Rally Sweden vore rena mardrömmen då både Japan och Kanada står redo att vilja ta över vinterrallytävlingen, uppbackade i form av tiotals miljoner kronor. Rally Sweden betalar i dag fem miljoner kronor för att få arrangera WRC-deltävlingen i Värmland.