Rally-VM byter skepnad

Volkswagen Motorsport har lättat lite på förlåten inför 2017. De avslöjar att motoreffekten ökas från 318 till 380 hästkrafter. Detta genom att öka dimensionen på luftrestriktorn till turbon från 33 till 36 mm.
Samtidigt sänks minimivikten från 1 200 kilo till 1 175 och en elektronisk mittdifferential blir tillåten att använda. Bilarna blir dessutom 50 mm bredare och en större bakvinge samt en bredare frontspoiler tillåts.
Det finns dock de som har farhågor inför framtiden. Att bilarna kommer att bli för snabba men samtidigt mindre spektakulära.

En toppförare i VM, som vill vara anonym, säger till brittiska autosport.com att sträcktiderna på vissa håll kan komma att sänkas med halvminuten och att det finns ställen (läs Finska rallyt) där man inte vill åka fortare än i dag.
Samtidigt som bilarna blir snabbare kommer de att uppfattas som mindre spektakulära då det högre marktrycket gör att de inte kommer att sladda lika mycket, framförallt inte på asfalt.
Till 2017 återkommer Toyota till rally-VM och Citroën satsar för fullt igen men lägger också ner satsningen på WTCC.