Range Rover Evoque Cabriolet officiell

Nissan Murano CrossCabriolet 2011-

Nissan Murano CrossCabriolet 2011-2014.

Cabrioletmodellen är något av en marginalprodukt, cabrioletmodeller baserade på en suv är en nästintill obefintlig marknad. Men nu har Range Rover tagit upp fanan där Nissan Murano CrossCabriolet lämnade den. Nissans utskällda cabrioletsuv lanserades 2011 och lades ner 2014.

Redan 2012 presenterades den första konceptversionen av Evoque cabriolet och ett år senare stod det klart att den faktiskt ska tas i produktion. Men nu är väntan över, för nu är den till slut här. Eller rättare sagt så finns den tillgänglig för kunder till våren.
Cabrioletmodellen baseras på tredörrarsversionen av Evoque och har en tygsufflett som fälls ner på 18 sekunder och upp på 21. Enligt Range Rover ska taget vara väl isolerat och ljudnivån är jämförbar med vanliga Evoque med taket uppfällt.

Range Rover Evoque Cabriolet

Range Rover vidhåller att bagageutrymmet inte påverkas av sufflettlösningen, oavsett och taket är upp- eller nedfällt går det in 251 liter bagage. Det är visserligen avsevärt mycket mindre än i de vanliga versionerna av Evoque som lastar 550 liter.
På grund av takkonstruktionen har A-stolparna och underredet förstärkts, detta ihop med elmotorer och liknande göra att Evoque cabriolet väger 270 kg mer än vanliga Evoque. Interiören är i stort sett oförändrad mot för syskonmodellerna

Range Rover Evoque Cabriolet

Evoque cabriolet kommer att erbjudas med två motoralternativ, båda fyrcylindriga tvålitersmaskiner. 240 hästkrafter och 340 newtonmeter om du vill köra på bensin, samt 180 hästkrafter och 430 newtonmeter om du tankar diesel.
Cabrioletversionen av Evoque kommer att börja säljas till våren. Svenskt pris är ännu inte fastställt, men vi kan troligtvis förvänta oss att den kommer att kosta omkring 630 000 kronor.