Rekord för nybilsförsäljningen under 2015

Bil Swedens prognos för 2015, som de satte i slutet av 2014, var något blygsam. Prognosen sa att 290 000 nya bilar skulle registreras i Sverige under förra året. Den siffran reviderades under årets gång, men det hjälpte föga. När 2015 nu har summerats visar det sig att 345 053 nya bilar registrerades, mer än tidigare år. Det gamla rekordet var från 1988 då 343 963 nya bilar registrerades, men den siffran förpassas nu till arkivet som god tvåa.

Jämfört med 2014 kan 2015 års siffra anses vara förkrossande överlägsen. Drygt 41 000 bilar skiljer mellan åren, en ökning med hela 13,5 procent.

– Den urstarka bilmarknaden under 2015 förklaras bland annat av köpstarka hushåll, rekordlåga räntor, en stabil arbetsmarknad med låga varsel och ökad privatleasing. Till detta kan läggas låga begagnatlager som ger nybilsköparen bra betalt för sin inbytesbil, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Nybilsregistrering-statistik-2015-Sverige

Under 2015 fortsatte dieselbilarna att dominera nybilsförsäljningen. Andelen dieseldrivna personbilar uppgick nämligen till 58 procent tack vare 200 109 registreringar, en ökning med drygt elva procent. Dock sjönk andelen en aning jämfört med 2014 då 59,3 procent av bilarna var dieseldrivna.

Andelen miljöbilar uppgick under 2015 till 17,5 procent, en knapp tillbakagång från 2014 års 18 procent.
8 577 supermiljöbilar, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp om max 50 gram per kilometer, registrerades under året och därmed stod supermiljöbilarna för 2,5 procent av den totala nybilsregistreringen. 2014 registrerades 4 657 supermiljöbilar vilket då gav en andel på 1,5 procent.

– En ökning med 84 procent jämfört med 2014. Många extra laddhybrider togs i trafik i slutet på året, beroende på att supermiljöbilspremien för dessa bilar halveras från årsskiftet. Vi bedömer att runt tusen laddhybrider extra registrerades i december, vilket sannolikt kommer medföra lägre antal registreringar av denna typ av bilar i början på 2016, säger Bertil Moldén.

Bil Swedens prognos för 2016 ligger på 330 000 bilar. Man tror på en fortsatt stark marknad och om prognosen följs landar 2016 som det tredje starkaste nybilsåret i Sverige någonsin.

Nedan visas de tio bästa nybilsåren någonsin i Sverige. 2015 är ny etta då 1988 ”äntligen” har fått flytta från sin tätposition.

  1. 2015 345 053
  2. 1988 343 963
  3. 1987 315 950
  4. 1976 312 880
  5. 1989 307 104
  6. 2007 306 794
  7. 2011 304 984
  8. 2014 303 948
  9. 1999 295 249
  10. 2000 290 529

Inte helt oväntat var det Volvo som tog tätpositionen 2015 som årets mest sålda bilmärke i Sverige. 71 221 Volvo-bilar registrerades under förra året, en ökning med 15,8 procent jämfört med året innan då 61 496 Volvo-bilar registrerades.
Tvåan på listan är inte heller oväntad, där finner vi nämligen Volkswagen med 51 912 registreringar under 2015. Volkswagens ökning var procentuellt nästan identisk med Volvos.
Trean på listan är även den densamma som under 2014, det vill säga Toyota med 20 507 registreringar, en ökning med 6,1 procent.

Så här ser topp 10-listan ut över mest registrerade bilmärkena i Sverige under 2015. Noterbart är att ordningen på listan är identisk med 2014 års lista, bortsett från en placering. På tionde plats har nämligen Renault slagit sig in. Ut från topp 10-listan har Hyundai tagit sig och ligger numera på 13:e plats. Procentsiffrorna visar förändringen jämfört med 2014.

  1. Volvo 71 221 +15,81 %
  2. Volkswagen 51 912 +15,49 %
  3. Toyota 20 507 +6,05 %
  4. Audi 20 463 +9,94 %
  5. BMW 19 684 +8,60 %
  6. Kia 18 157 +9,74 %
  7. Skoda 15 150 +13,58 %
  8. Mercedes 14 017 +21,52 %
  9. Ford 12 324 +8,98 %
  10. Renault 11 308 +14,19 %

Fokuserar vi i stället på bilmodellerna som gick bäst under 2015 ser topp 10-listan ut som följer. Än en gång är Volvo V70 herre på täppan, men Volkswagen Golf gjorde under året en stark upphämtning och avståndet fram till svensken är inte längre lika stort. Andra intressanta förändringar är att Skoda Octavia och Audi A6 har slagit sig in bland de tio bästa medan BMW 3-serie har gått motsatt väg. Procentsiffrorna visar förändringen jämfört med 2014.

  1. Volvo V70 28 613 +21,11 %
  2. Volkswagen Golf 22 778 +35,12 %
  3. Volvo XC60 14 834 +25,81 %
  4. Volvo S60/V60 14 698 +1,75 %
  5. Volkswagen Passat 14 392 +7,26 %
  6. Volvo V40 10 333 +2,43 %
  7. Toyota Auris 6 868 +8,12 %
  8. Kia Cee’d 6 726 -6,62 %
  9. Skoda Octavia 5 519 +27,93 %
  10. Audi A6 5 496 +19,37 %

Observera att alla siffror än så länge är preliminära och att de framöver kan komma att justeras en aning.

Rekord för nybilsförsäljningen under 2015

Bil Swedens prognos för 2015, som de satte i slutet av 2014, var något blygsam. Prognosen sa att 290 000 nya bilar skulle registreras i Sverige under förra året. Den siffran reviderades under årets gång, men det hjälpte föga. När 2015 nu har summerats visar det sig att 345 053 nya bilar registrerades, mer än tidigare år. Det gamla rekordet var från 1988 då 343 963 nya bilar registrerades, men den siffran förpassas nu till arkivet som god tvåa.

Jämfört med 2014 kan 2015 års siffra anses vara förkrossande överlägsen. Drygt 41 000 bilar skiljer mellan åren, en ökning med hela 13,5 procent.

– Den urstarka bilmarknaden under 2015 förklaras bland annat av köpstarka hushåll, rekordlåga räntor, en stabil arbetsmarknad med låga varsel och ökad privatleasing. Till detta kan läggas låga begagnatlager som ger nybilsköparen bra betalt för sin inbytesbil, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Nybilsregistrering-statistik-2015-Sverige

Under 2015 fortsatte dieselbilarna att dominera nybilsförsäljningen. Andelen dieseldrivna personbilar uppgick nämligen till 58 procent tack vare 200 109 registreringar, en ökning med drygt elva procent. Dock sjönk andelen en aning jämfört med 2014 då 59,3 procent av bilarna var dieseldrivna.

Andelen miljöbilar uppgick under 2015 till 17,5 procent, en knapp tillbakagång från 2014 års 18 procent.
8 577 supermiljöbilar, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp om max 50 gram per kilometer, registrerades under året och därmed stod supermiljöbilarna för 2,5 procent av den totala nybilsregistreringen. 2014 registrerades 4 657 supermiljöbilar vilket då gav en andel på 1,5 procent.

– En ökning med 84 procent jämfört med 2014. Många extra laddhybrider togs i trafik i slutet på året, beroende på att supermiljöbilspremien för dessa bilar halveras från årsskiftet. Vi bedömer att runt tusen laddhybrider extra registrerades i december, vilket sannolikt kommer medföra lägre antal registreringar av denna typ av bilar i början på 2016, säger Bertil Moldén.

Bil Swedens prognos för 2016 ligger på 330 000 bilar. Man tror på en fortsatt stark marknad och om prognosen följs landar 2016 som det tredje starkaste nybilsåret i Sverige någonsin.

Nedan visas de tio bästa nybilsåren någonsin i Sverige. 2015 är ny etta då 1988 ”äntligen” har fått flytta från sin tätposition.

  1. 2015 345 053
  2. 1988 343 963
  3. 1987 315 950
  4. 1976 312 880
  5. 1989 307 104
  6. 2007 306 794
  7. 2011 304 984
  8. 2014 303 948
  9. 1999 295 249
  10. 2000 290 529

Inte helt oväntat var det Volvo som tog tätpositionen 2015 som årets mest sålda bilmärke i Sverige. 71 221 Volvo-bilar registrerades under förra året, en ökning med 15,8 procent jämfört med året innan då 61 496 Volvo-bilar registrerades.
Tvåan på listan är inte heller oväntad, där finner vi nämligen Volkswagen med 51 912 registreringar under 2015. Volkswagens ökning var procentuellt nästan identisk med Volvos.
Trean på listan är även den densamma som under 2014, det vill säga Toyota med 20 507 registreringar, en ökning med 6,1 procent.

Så här ser topp 10-listan ut över mest registrerade bilmärkena i Sverige under 2015. Noterbart är att ordningen på listan är identisk med 2014 års lista, bortsett från en placering. På tionde plats har nämligen Renault slagit sig in. Ut från topp 10-listan har Hyundai tagit sig och ligger numera på 13:e plats. Procentsiffrorna visar förändringen jämfört med 2014.

  1. Volvo 71 221 +15,81 %
  2. Volkswagen 51 912 +15,49 %
  3. Toyota 20 507 +6,05 %
  4. Audi 20 463 +9,94 %
  5. BMW 19 684 +8,60 %
  6. Kia 18 157 +9,74 %
  7. Skoda 15 150 +13,58 %
  8. Mercedes 14 017 +21,52 %
  9. Ford 12 324 +8,98 %
  10. Renault 11 308 +14,19 %

Fokuserar vi i stället på bilmodellerna som gick bäst under 2015 ser topp 10-listan ut som följer. Än en gång är Volvo V70 herre på täppan, men Volkswagen Golf gjorde under året en stark upphämtning och avståndet fram till svensken är inte längre lika stort. Andra intressanta förändringar är att Skoda Octavia och Audi A6 har slagit sig in bland de tio bästa medan BMW 3-serie har gått motsatt väg. Procentsiffrorna visar förändringen jämfört med 2014.

  1. Volvo V70 28 613 +21,11 %
  2. Volkswagen Golf 22 778 +35,12 %
  3. Volvo XC60 14 834 +25,81 %
  4. Volvo S60/V60 14 698 +1,75 %
  5. Volkswagen Passat 14 392 +7,26 %
  6. Volvo V40 10 333 +2,43 %
  7. Toyota Auris 6 868 +8,12 %
  8. Kia Cee’d 6 726 -6,62 %
  9. Skoda Octavia 5 519 +27,93 %
  10. Audi A6 5 496 +19,37 %

Observera att alla siffror än så länge är preliminära och att de framöver kan komma att justeras en aning.