Renault Talisman – tre snabba från provkörningen

Tjena Mikael! Talisman, ett stort steg från Laguna?
– Allt känns nytt, allt är nytt. Modern och fullproppad med det senaste i teknikväg.

Hur är den att köra?
– Körglädje! Talisman bjuder på massor av körglädje! Det förväntar man sig inte av en bil i den här klassen, speciellt inte av en bil som efterträder Laguna. Renault har klämt in fyrhjulsstyrning – 4Control som är tillval – i Talisman, där har vi en stor del av förklaringen. Men komforten har fått stryka på foten ganska ordentligt, även i komfortläget.

Renault Talisman interiör

– Stolarna är sköna i Talisman, och förarmiljön är ypperlig. En stor skärm dominerar instrumentbrädan. Det är via den man som förare gör alla inställningar, och det är inte några få. Allt från stötdämpning och gasrespons till kupéljusets intensitet kan justeras.

– Två bensinmotorer på 150 respektive 200 hästkrafter och tre dieselmotorer på antingen 110, 130 eller 160 hästkrafter finns till Talisman. Från 0,36 liter per mil och 95 gram per kilometer.

Låter ju överlag positivt, men när når den svensk mark och till vilket pris?
– Till Sverige kommer Talisman i maj 2016, men inte som sedan. Vi svenskar får bara lära känna den rymliga kombimodellen. Något pris finns ännu inte.

Missa inte att läsa hela provkörningen av Renault Talisman där Mikael Stjerna bjuder på allt mellan himmel och jord. Du läser den i kommande numret.