Renault TreZor är kanske läckrast av alla i Paris

TreZor är ett renodlat koncept, och kommer nästan helt säkert inte att resultera i någon produktionsvariant. Om något liknande skulle dyka upp kommer det troligtvis att prydas av Alpine-loggor, och inte Renaults. Dock finns det både designelement och teknik i TreZor som mycket väl kan hitta sin väg till världens gator.

Renaults designchef Laurens van der Ackar beskriver konceptet som en uppföljning till konceptet DeZir som visades upp under 2010. Medan DeZir representerade ett par som blev kära representerar TreZor samma par som nu varit tillsammans ett tag och är redo att gifta sig.

renault-trezor-05

Trots att det är så tydligt att TreZor är ett koncept är det ändå en förvisning på hur den kommande generationen av Renault-modeller kommer att se ut. Bland annat de C-formade strålkastarna som sträcker sig runt stora luftintag och den L-formade instrumentbrädan förväntas dyka upp i kommande modeller.

Till skillnad från många andra koncept är TreZor fullt fungerande, och tekniken under skalet är intressant. Elmotorn som driver bakhjulen är hämtad från Formel E, och likaså RESS (Rechargable Energy Storage System) som är ett system som återvinner energi via bilens bromsar. Två batterier placerade fram och bak för att få en jämn viktfördelning hjälper till att få ut 345 hästkrafter och 380 newtonmeter ur motorn. Det innebär att TreZor kommer från stillastående till 100 kilometer i timmen på under fyra sekunder.

Över bilen ses ett hexagon-mönster som inte bara är för att det ska se snyggt ut. Hexagonerna på motorhuven fälls nämligen upp för att kyla batterierna. För att kliva ut ur bilen öppnas hela det rödtonade taket. Enligt van der Ackar representerar sättet taket öppnas på det sätt som man öppnar en ringask när man friar till någon.

renault-trezor-15

Insteget blir ju inte direkt praktiskt, men det brukar inte heller vara det som prioriteras i konceptbilar. När man väl kommit in i interiören är det rött som gäller. Hela interiören är nämligen klädd i brittiskt rött läder. Instrumentbrädan är även den röd, men gjord av skiktat trä, med resväskor integrerade i sig, precis som på Mercedes-Maybach 6. Touchscreen finns både i instrumentbrädan och på ratten. TreZor kan dessutom köras helt autonomt, och då kan ratten breddas så att det blir möjligt att se på film på displayen framför föraren.

Förvänta er att vissa designdetaljer från TreZor först kommer att dyka upp på kommande Renault Clio, som kommer att dyka upp runt 2018.