Rod Stewarts Lamborghini Miura ute igen – till betydligt lägre pris

När Rod Stewart inte var ute och seglade rattade han förmodligen mer än gärna sin italienska best – en Lamborghini Miura P400S av årsmodell 1971. Om han fortfarande seglar har vi dålig koll på, men Miuran har han sedan länge tagit farväl till och bilen har sedan den var i hans ägo haft många ägare. Nuvarande ägaren ska nu sälja bilen efter att ha misslyckats med det förra året.

Det är Coys i England som har fått äran att försöka sälja Miuran kommande helg och de väntar sig att den går för mellan 8,7 och 9,8 miljoner kronor. Det är betydligt lägre än priset som begärdes i fjol när Amari Super Cars GB försökte sälja den för ägarens räkning. Då ville man ha motsvarande 13,6 miljoner kronor.

Lamborghini Miura P400S 1971 Rod Stewart

Stewarts högerstyrda Miura är i grunden en P400S, men nuvarande ägare har förvandlat den till en Miura P400SV, det vill säga den hetaste versionen som tillverkades i 150 exemplar under Miuras två sista år. Förvandlingen och restaureringen av bilen har kostat nuvarande ägaren cirka 1,1 miljoner kronor. Utöver det har en massa andra jobb utförts för motsvarande nästan 800 000 kronor. Bilen är med andra ord väl påkostad och har även fått tillbaka originalfärgen Bleu Notte (nattblå) efter att ha varit lackerad i någon annan kulör.

Lamborghini Miura P400S 1971 Rod Stewart

Miura var modellen som gjorde plats åt Lamborghini på sportbilskartan efter att grundaren Ferruccio Lamborghini hade ett uttalat mål om att ta upp kampen med Ferrari.
Lamborghini Miura har en V12-motor på 3,9 liter som fanns med tre olika effektuttag under modellens sju år i livet (1966-1972) – 350 (P400), 370 (P400S) samt 385 hästkrafter (P400SV). Det tillverkades även en handfull specialversioner av fabriken i Sant’Agata Bolognese. Totalt byggdes 764 Miura innan efterträdaren Countach tog över.

Rod Stewarts Lamborghini Miura ute igen – till betydligt lägre pris

När Rod Stewart inte var ute och seglade rattade han förmodligen mer än gärna sin italienska best – en Lamborghini Miura P400S av årsmodell 1971. Om han fortfarande seglar har vi dålig koll på, men Miuran har han sedan länge tagit farväl till och bilen har sedan den var i hans ägo haft många ägare. Nuvarande ägaren ska nu sälja bilen efter att ha misslyckats med det förra året.

Det är Coys i England som har fått äran att försöka sälja Miuran kommande helg och de väntar sig att den går för mellan 8,7 och 9,8 miljoner kronor. Det är betydligt lägre än priset som begärdes i fjol när Amari Super Cars GB försökte sälja den för ägarens räkning. Då ville man ha motsvarande 13,6 miljoner kronor.

Lamborghini Miura P400S 1971 Rod Stewart

Stewarts högerstyrda Miura är i grunden en P400S, men nuvarande ägare har förvandlat den till en Miura P400SV, det vill säga den hetaste versionen som tillverkades i 150 exemplar under Miuras två sista år. Förvandlingen och restaureringen av bilen har kostat nuvarande ägaren cirka 1,1 miljoner kronor. Utöver det har en massa andra jobb utförts för motsvarande nästan 800 000 kronor. Bilen är med andra ord väl påkostad och har även fått tillbaka originalfärgen Bleu Notte (nattblå) efter att ha varit lackerad i någon annan kulör.

Lamborghini Miura P400S 1971 Rod Stewart

Miura var modellen som gjorde plats åt Lamborghini på sportbilskartan efter att grundaren Ferruccio Lamborghini hade ett uttalat mål om att ta upp kampen med Ferrari.
Lamborghini Miura har en V12-motor på 3,9 liter som fanns med tre olika effektuttag under modellens sju år i livet (1966-1972) – 350 (P400), 370 (P400S) samt 385 hästkrafter (P400SV). Det tillverkades även en handfull specialversioner av fabriken i Sant’Agata Bolognese. Totalt byggdes 764 Miura innan efterträdaren Countach tog över.