Så jobbar Fords nya vinge

Förra veckan släppte Ford uppgifter om kommande supersportbilen GT. Den som suktade efter tekniska detaljer gick dock bet då informationen begränsade sig till kulörer och tillbehör. För att trissa igång intresset inför produktionen, som snart tar fart, presenterar Ford nu en film om det aerodynamiska arbetet med bilen.
Fords vintunnel i Allen Park, Michigan, ställs in på 200 km/h och de sista testerna görs för att se att varje veck är rätt. Ford själva hävdar att bilens alla hål har en funktion och inte finns där för syns skull.

Mest intressant är bakvingen som man nu tydligt kan se hur den arbetar, där det översta läget infinner sig vid inbromsning och de två övriga vid olika körsituationer. Vissa källor hävdar att vi kommer att få se liknande konstruktioner på fler Ford-modeller framöver.

ford-gt-vindtunnel-03

Inte bara bilens yttre form analyseras utan även akustik och ljudförhållanden inne i kupén. Till sin hjälp har man ”dockor” även om en mängd människor i detta fall säkert skulle kunna tänka sig att ställa upp på ett mänskligt ljudförsök.